آموزش کسب و کار

آموزش جدیدترین و کاربردی ترین نکات بازاریابی و فروش مدرن

آموزش کسب و کار

آموزش جدیدترین و کاربردی ترین نکات بازاریابی و فروش مدرن

ما در این بلاگ شما را با جدیدترین و کاربردی ترین نکات در حوزه کسب و کار آشنا خواهیم کرد و شما می توانید با اجرایی کردن راهکارها، کسب و کار خود را حفظ و توسعه دهید.

۱۶ مطلب در بهمن ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

بازاریابی و فروش تلفنی یکی از حساس‌ترین و سخت‌ترین کارهایی است که یک فرد باید برای معرفی، بازاریابی و فروش محصولات و خدمات کسب‌وکار انجام دهد.

یکی‌از‌سخت‌ترین کارها بازاریابی‌و فروش محصول یا خدمات به‌کسانی است که نه ما را از نزدیک می‌بینند و نه محصول مورد نظر را!

به عنوان مثال فرض کنید که می‌خواهید یک وسیله برقی مانند سشوار را به یک فردی که تا حالا از سشوار برای خشک‌کردن موهایش استفاده نکرده شرح دهید و آن را از طریق تلفن به او بفروشید. طبق آمارهای بدست‌آمده حدود 85 درصد از فروشندگان تلفنی در فروش محصولاتشان از طریق تلقن به مشتریان احتمالی ناکام مانده­ اند, حال در صورتی که تلفن می­تواند یکی ازابزارهایی جهت فروش بیشتر و جایگاه­سازی بهتر در ذهن مشتریان احتمالی گردد.

به‌قول وران بافت که می‌گوید ” قبل از اینکه وارد کاری شویم, بدانیم وارد چه کاری می‌شویم”در این مقاله به 5 سوال کلیدی درباره بازاریابی و فروش تلفنی پاسخ خواهیم داد

1.فرآیند برنامه ریزی برای بازاریابی و فروش تلفنی چگونه باید باشد؟

این فرآیند شامل مراحل مختلفی مثل محصول شناسی, مشتری شناسی, هدف­گذاری و برنامه ریزی برای تماس­ها , آماده سازی ابزارهای لازم قبل و حین تماس و ارزیابی و تحلیل هر تماس است که پایه‌موفقیت در هر گام, دانستن اطلاعات مفید و نحوه چگونگی استفاده از آنها در طول فرآیند است که قبل از تماس شروع شده و تا بعد ازپایان مکالمه با مشتری ادامه دارد, که با آموزش‌های صحیح و سازمان‌یافته , تلاش‌های خود فرد و مجموعه مورد نظر برای موفقیت در فروش و بازاریابی از طریق تلفن محقق می‌شود. برای این کار فروشنده تلفنی می تواند از یک چک لیست برای نظم دادن و اولویت‌بندی کارها استفاده کند.

2.روش صحیح پرزنت محصول در پشت تلفن باید چگونه باشد؟

هر بازاریاب و فروشنده تلفنی قبل از ورود به مرحله اصلی پرزنت مجصول, باید یک آماده‌سازی ذهنی اولیه از طریق مطرح‌کردن سوالات بسته(سوالاتی که جواب آن بلی یا خیر است) برای مشتری احتمالی داشته باشد و با توجه به آهنگ کلام مشتری, لحن و صدای او هنگام پاسخ‌های اولیه و ارزیابی که در لحظه انجام می­دهد, وارد مرحله اصلی پرزنت که همان تشریح کامل محصول است, شود.

به‌عنوان مثال می‌تواند از یک موضوع جذاب مثل بازی‌فوتبال‌دو تیم مطرح که از تلویزیون پخش شد‌ برای تعامل و همراهی بیشتر استفاده کند. یک بازاریاب و فروشنده تلفنی باید در هنگام پرزنت محصول سعی کند با استفاده از تکنیک­‌های جذب و متقاعدسازی که متناسب با نوع مشتری انتخاب می­کند, در کنار نقاط مثبت محصول, کمی هم درباره نقاط منفی آن بگوید تا حس اعتماد مشتری به خود و محصول مورد نظر را جذب کند و در پایان از زیاده­‌گویی و یک­طرفه صحبت کردن هم پرهیز کند.

3.مدت صحبت با مشتری کم باشد یا زیاد؟

مدت صحبت بستگی به نحوه پرزنت محصول و سوالاتی که ممکن است برای مشتری احتمالی پیش بیاید دارد ولی حتی­‌الامکان یک بازاریاب و فروشنده تلفنی باید زمان معقولی را با توجه به برنامه روزانه خود برای مکالمه با مشتری احتمالی انتخاب کند و مدیریت زمان مناسبی را به نمایش بگذارد تا از خستگی و کلافگی مشتری جلوگیری کند , ولی نهایتا بستگی به شرایط و وضعیت کلی‌تماس و مکالمه طرفین دارد ولی در 95 درصد موارد می تواندبین 2 تا 3 دقیقه زمان معقولی باشد.

4.اگر مشتری “نه” گفت چگونه تماس را تا پایان مدیریت کنیم؟

برایان تریسی می گوید” کسانی که بیشترین نه‌ها را دریافت می‌کنند بیشترین بله‌ها را نیز می‌شنوند”

پس اگر مشتری بعد از درخواست ما برای خرید “نه” گفت باید در ابتدای امر خونسردی و احساسات خود را حتی‌الامکان با عدم تغییر در لحن و تن صدا حفظ کنید, به عنوان مثال می‌توانید یک سکوت کوتاه و معنادار یا یک لبخند تلخی بزنید.

در ادامه سعی کنید دلیل “نه” مشتری را بفهمید. ممکن است همیشه “نه” به معنای پایان نباشد و مشتری‌احتمالی نیاز به فکرکردن و بررسی‌بیشترداشته‌باشد, در اینجور مواقع باید در کمال آرامش و خونسردی از مشتری بابت تماس بعدی یک وقت تماس بگیرید, ولی اگر حس کردید که”نه” مشتری احتمالی به معنای پایان مکالمه و عدم رغبت وی به خرید می‌باشد از اصرارکردن و انجام حرکات و صحبت‌های اضافه جدا خودداری کنید, و بعد از پایان مکالمه کلیه نکات و تحلیل‌های خود را بصورت‌کامل با جزییات ثبت‌کنید تا جهت موفقیت و پیروزی در تماس­های بعدی از آن استفاده کنید.

برای این کار می­ توانید از نرم افزارهای ورد و اکسل برای سریع‌تر انجام شدن کار استفاده کنید.

5.آیا برای بازاریابی و فروش تلفنی خانم­ها مناسب ترند یا آقایان؟

هیچ محدودیتی برای‌استفاده‌از خانم­ها و آقایان در بازاریابی و فروش تلفنی وجود ندارد ولی حتی‌­الامکان انتخاب آقایان و یا خانم­ها بستگی به شرایط کلی شرکت , مجموعه , صنعت مورد نظرو همچنین بخش‌بندی مشتریان و بازارهدف مورد نظر شرکت دارد, ولی طبق تجربه ثابت شده که 90 درصد آقایان بخاطر ماهیت بازاریابی صنعتی که همانا عوامل‌اقتصادی‌ و تکنیکی‌ و فنی از مهمترین عوامل‌تاثیرگذار روی این بازارهاست بهترند و خانم­ها به شنود نقش پررنگ‌احساس و ذائقه و سلیقه, در 90 درصد موارد در بازاریابی مصرفی بهره‌وری بهتر و بیشتری را خواهند داشت.

  • خدامراد رستمی
  • ۰
  • ۰

تولید محتوا با گوشی موبایل به یکی از راحت ترین و سریع ترین روش های تولید محتوا و جذب مخاطب و تبدیل مخاظب به مشتری تبدیل شده است.

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییرات پی در پی در نحوه و سبک زندگی ما انسان‌ها در جامعه، روش‌های کسب درآمد هم دچار تغییرات گسترده‌ای شده است.

 همانا تمام کسانی که کسب‌وکاری در حوزه اینترنت دارند و در شبکه‌های اجتماعی و حوزه وب فعالیت دارند، می‌توانند با تولید محتوا و توزیع آن در فضای اینترنت، مشتریان و مخاطبان زیادی را به خود جذب کنند و درآمد و فروش خود را افزایش دهند.

یکی از شیوه‌های جذاب و کم هزینه برای تولید محتوا، استفاده از گوشی موبایل است که در ادامه به 7 ایده بسیار مهم و کاربردی اشاره خواهیم کرد که فقط با یک گوشی موبایل می‌توانید محتواهایی جذاب برای وب سایت و شبکه‌های اجتماعی‌تان تولید کنید.

1.تولید محتوای ویدیویی

شما به عنوان یک تولید کننده محتوا می‌توانید با گوشی موبایل 4 نوع ویدیو را برای محصولات و کسب‌وکارتان تولید کنید. دسته اول ویدیوهایی درباره معرفی محصولات، نوع دوم معرفی برند و کسب‌وکارتان، دسته بعدی ویدیو راهنما یا آموزش صحیح استفاده از محصول و دسته آخر ویدیو تبلیغاتی درباره یک جشنواره فروش یا رویداد خاصی که در حوزه کسب‌وکارتان قصد اجرای آن را دارید.

2.تولید محتوای صوتی

یکی از راحت‌ترین و سریعترین روش‌های تولید محتوا با گوشی موبایل، تولید محتوای صوتی با گوشی موبایل است. بدین صورت که شما در ابتدا باید نرم‌افزارهای رایگان ضبط صدا را دانلود کنید و در ادامه به راحتی می‌توانید صدای خود و دیگران را ضبط کنید و سپس با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند adobe Audition  آن صدا را تدوین و آماده عرضه کنید.

3.تولید محتوای متنی

یکی از محتواهایی که هر تولید کننده محتوا باید برای یک وب سایت تولید کند، محتواهای متنی شامل مقاله، خلاصه نویسی، ترجمه و مواردی اینچنینی است. شما می توانید با استفاده از برنامه های note  که بصورت رایگان در کافه بازار و همچنین google play  و یا apple store  عرضه می‌شوند استفاده کنید و متن‌های متنوع و جذابی را برای یک وب‌سایت تهیه و آماده کنید

4.استفاده از گیمفیکیشن

یکی از جذاب‌ترین روش‌های تولید محتوا با گوشی موبایل، طراحی یکسری بازیها و نظرسنجی‌ها جهت سرگرمی مخاطب در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و وب‌سایت است.

بدین منظور به عنوان مثال شما می‌توانید یکسری مسابقات در بستر اینستاگرام طراحی کنید و در ازای جواب درست به مخاطبان امتیاز دهید و به نفرات برتر جایزه اهدا کنید.

5.محتوای تولیدی کاربران

یکی از جذاب‌ترین و موثرترین راهکار جهت تولید آسان محتوا با گوشی موبایل درخواست از مخاطبان برای ارسال ویدیو و عکس در رابطه با محصولات و کالاهایمان است.

بدین صورت که از مخاطب در قالب یک مسابقه تقاضای ارسال عکس و ویدیو با محصولمان را می‌کنیم و در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام به اشتراک می‌گذاریم و هر عکس و ویدیویی که بیشترین لایک و کامنت را داشت، به عنوان برنده انتخاب می‌کنیم.

6.استفاده از قابلیت لایو(زنده)

در شرایط فعلی، مخاطبان به جهت اعتمادسازی بیشتر به دنبال ارتباط‌های مستقیم با افراد و کسب‌وکارها هستند.

همانا کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از لایو اینستاگرام و استفاده از برنامه‌های ویدیوکنفرانس مانند skype ، استفاده از پیام رسان هایی مانند واتس آپ و تلگرام با مخاطبان و مشتریان خود ارتباط مستقیم برقرار کنند و اعتماد آنها را برای خرید محصولات و خدمات خود جذب کنند.

7.گزارش ویدیویی

هر تولید کننده محتوا می تواند به سادگی با گوشی موبایل خود اتفاقات روزانه خود و کسب وکار خود را در قالب یک ویدیو که در حال گزارش و توضیح است، به مخاطبان از طریق اینستاگرام، تلگرام و واتس اپ و وب سایت ارائه دهد.

اگر خواسته باشیم یک جمع بندی کوتاهی داشته باشیم، در این مقاله به ارائه 7 ایده تولید محتوا با گوشی موبایل پرداختیم که هر ارائه دهنده محتوا می‌تواند با کمی خلاقیت و استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی آن را تولید کند.

نکته مهم در این 7 ایده، عملگرایی و خلاقیت در تولید محتوا با گوشی موبایل است که هر فرد می‌تواند با توجه به مخاطب شناسی دقیق ، محتواهایی جذاب و کاملا شخصی‌سازی‌شده را برای مخاطبان تولید کند.

  • خدامراد رستمی
  • ۰
  • ۰

ارائه جذاب محصولات و خدمات به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کسب‌وکارها برای جلب توجه و جذب مشتری بیشتر تبدیل شده است.

هر روزکه می‌گذرد شرایط بازار و فروش محصولات و خدمات به مشتریان سخت‌تر می‌شود. شاید دلیل آن داشتن انتخاب‌های زیاد، متنوع و متفاوت از سوی خریداران برای خرید محصولات و خدمات و رفع نیازها و خواسته‌هایشان باشد.

شاید اگر به 20 سال پیش باز‌می‌گشتیم افرادی که مهارت و علم چندان زیادی نداشتند با سرمایه اندک وارد کار مهم فروش محصولات و خدمات می‌شدند و در بعضی از اوقات موفقیت‌های زیادی را به‌دست می‌آوردند. اما….

امروزه شرایط تغییر کرده است. هم شرایط بازار تغییر کرده است و هم شرایط نحوه انتخاب خریداران برای رفع نیازهای روزانه و مصرفی‌شان. در نتیجه فروش نیز از حالت سنتی به حالت مدرن در حرکت است و دیگر فروش یک علم و هنر است و کسی در امر فروش موفق می‌شود که راه و رسم فروش در شرایط متغیر فعلی بازار را بداند و فراگیرد.

یکی از مهمترین و اساسی‌ترین کارهایی که یک فروشنده درفرآیند فروش باید انجام دهد ارائه جذاب یک محصول یا خدمت به مشتریان است. حال این ارائه می‌تواند به‌صورت حضوری و یا غیرحضوری انجام شود.

طبق تحقیقات به عمل آمده قریب به 72 درصد فروشندگان روش یک ارائه جذاب حرفه‌ای را نمی‌دانند و با پرحرفی و دادن اطلاعات بی‌ارزش و یک‌طرفه به مشتری باعث خستگی و کلافگی مشتری و ترک مذاکره فروش توسط خریدار می‌شوند.

در ادامه به بررسی ابعاد مختلف ارائه جذاب و تاثیرگذار یک محصول و خدمت می‌پردازیم.

1.قبل از ارائه جعبه‌ ابزار خود را جهت ارائه تجهیز کنید.

یک ارائه کننده حرفه‌ای باید جهت تاثیرگذاری در زمان ارائه مانند یک تعمیرکار، جعبه‌ابزار خود را جهت موفقیت آماده کند. این جعبه ابزار می‌تواند شامل شناخت کامل و دقیق محصول، شرکت، بازار و خویشتن باشد که با کمی مطالعه و جستجو این شناخت به راحتی مهیا می‌شود. همچنین یک ارائه کننده باید قبل از ارائه جذاب خود با مجموعه کارهایی شامل مطالعه عمومی و تخصصی در رابطه با محصول و خدمت مورد نظر، بررسی حالت‌های مختلف در هنگام ارائه، ارائه نهایی که قصد اجرای آن را دارد خود را آماده کند و قبل از مواجه شدن با مشتری ارائه مورد نظر را چندین بار تمرین و تکرار کند. این کار باعث می‌شود آمادگی فرد جهت ارائه نهایی افزایش یابد و ضریب موفقیت جهت فروش به مشتری بالا رود.

یک ارائه کننده حرفه‌ای باید با روش‌های برنامه‌ریزی جهت ارائه به عنوان یک جزء دیگر جعبه ابزار خود آشنا باشد. او باید قبل از ارائه جذاب خود، مکان ارائه را به‌صورت دقیق مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. همچنین یک ارائه کننده حرفه‌ای فروش باید به وضعیت ظاهری خود اهمیت ویژه دهد و وضعیت ظاهر خود را متناسب با نوع مخاطب و بازار هدف انتخاب کند.

نکته مهمی که یک ارائه کننده فروش باید رعایت کند آماده کردن پیشنهادهای جذاب و شگفت‌انگیز به مشتریان است که رکن اساسی انتخاب و خریدن یا نخریدن مشتری به حساب می‌آید. همچنین یک ارائه کننده حرفه‌ای فروش باید اتفاقات برنامه‌ریزی نشده را هم برای خود طراحی و برنامه‌ریزی کند تا در برابر اتفاقات مختلف غافلگیر نشود.

2.در زمان ارائه از تمام ابزارهای جعبه ابزارتان متناسب با نوع مخاطب استفاده کنید.

یک ارائه کننده حرفه‌ای باید دقیقا بداند که در هنگام ارائه جذاب چه کارهایی را باید انجام دهد. این کارها همان ابزارهایی است که در قبل از ارائه آن‌ها را آماده کرده است و اکنون زمان استفاده از آن‌ها است.

اولین کاری که یک ارائه کننده حرفه‌ای فروش باید انجام دهد استفاده از یک روش جذاب و خلاقانه برای شروع ارائه جذاب است. روش‌های شروع زیادی وجود دارد که یک ارائه کننده می‌تواند متناسب با نوع مخاطب و خریداران از داستان‌گویی، طنز و شوخی، پرسیدن یک سوال از مخاطبان و … برای جذب و جلب تمرکز مخاطب استفاده کند. همچنین یک ارائه کننده برای تاثیرگذاری سریع‌تر روی مخاطب یا خریداران باید آنها را وادار به تعامل کند. به عنوان مثال می‌تواند از مخاطب برای تست محصول درخواست کند و بعد از تست محصول از او بخواهد نتیجه را اعلام کند.

مسئله مهم که می‌تواند برای هر ارائه کننده پیش آید عدم مدیریت خود، حضار و مکان ارائه است که باعث خراب شدن ارائه می‌شود. بهترین راهکار برای مدیریت کردن هر چیزی پیش‌بینی آن مسئله قبل از وقوع و اندیشیدن راهکار و چاره برای آن است که می‌تواند ضریب شکست در ارائه را تا حد زیادی کاهش دهد.

نکته مهمی که ارائه کنندگان در زمان ارائه باید انجام دهند نهایی سازی ارائه و پایان دادن به ارائه است که ارائه‌کننده می‌تواند از روش‌های مختلفی همچون دادن پیشنهادهای شگفت‌انگیز، بیان یک جمله تاثیرگذار، نمایش فیلم یا عکس و هر روش خلاقانه‌ای که باعث ماندگاری ارائه در ذهن مشتری شود استفاده کند.

نتیجه‌گیری کلی از مطالب گفته شده حاکی از این دارد که یک فروشنده برای ارائه حرفه‌ای باید قبل از ارائه خود را کاملا آماده و تجهیز کند و در زمان ارائه از داشته‌های خود به بهترین شکل متناسب با نوع مخاطب و خریدار جهت فروش استفاده کند.

 

  • خدامراد رستمی
  • ۰
  • ۰

راهکار افزایش فروش در شرایط فعلی بازار که کاملا کاربردی باشد و مشتریان زیادی را جذب یک کسب‌وکار کند به یک چالش برای کسب‌وکارها تبدیل شده است و کسب‌وکارها روش‌های مختلف و متنوعی را برای افزایش فروش در شرایط قرمز اقتصادی امتحان می‌کنند.

شرایط قرمز اقتصادی شرایطی است که در آن هزینه‌های افراد با درآمدهایشان تناسب ندارد و افراد برای انتخاب و خرید کالاهای مورد نیاز، وسواس خاصی دارند. در مقابل، در شرایط فعلی شاهد بازار فوق رقابتی و رقابت تنگاتنگ کسب‌وکارهایی با ارائه کالاها و خدمات مشابه برای جذب مشتریان حداکثری هستیم .

حال در این میان بعضی از کسب‌وکارها با مجموعه اقداماتی که در قالب راهکار افزایش فروش واقعی به‌صورت کاملا هدفمند انجام می‌دهند، همچنان فروش‌هایشان را ادامه و حتی بهبود می‌دهند و خیلی از کسب‌وکارها هم دچار بحران و آشفتگی شدیدی می‌شوند که در بعضی از موارد کارشان به ورشکستگی و خروج از بازار می‌رسد.

در ادامه به 3 راهکار اشاره خواهیم کرد که باعث بهبود و افزایش فروش هر کسب‌وکاری در شرایط قرمز اقتصادی خواهد شد:

1.بر روی مشتریان فعلی خودتان تمرکز کنید.

طبق قانون پاره تو 80 درصد درآمدها و فروش های ما از 20 درصد از مشتریان ما است. پس شما به عنوان یک کسب‌وکار می‌توانید با استفاده از رسانه‌های آنلاین مانند اینستاگرام و تلگرام و همچنین رسانه های آفلاین مانند تلفن و پیامک، همواره مشتریان خودتان رو دنبال کنید و ارتباطات خودتان رو با آنها حفظ کنید.

برای حفظ ارتباطات هم می‌توانید از یک نرم افزار CRM یا باشگاه مشتریان استفاده کنید و با توجه به رویدادهایی که در طی سال با آنها روبرو هستیم مانند تولد افراد، اعیاد و جشن ها و مواردی اینچنینی آنها را با پیام های خود خوشحال و خرسند کنید.

این نکته رو همیشه به یاد داشته باشید که  یک مشتری خوشحال و خشنود رضایت خودش رو به افراد زیادی متنقل می‌کند و به صورت دهان به دهان شما و کسب و کارتان را بازاریابی می‌کند و باعث علاقه‌مندی افراد جدید جهت بازدید و خرید از کسب‌وکار و محصولات و خدمات و افزایش فروش می‌شود و می‌تواند یک راهکار افزایش فروش کاربردی و جذاب باشد.

2.تمرکز بر روی خدمات مشتریان عالی

رمز وفاداری و رضایتمندی بیش از پیش مشتریان خدمات مشتریان عالی است. برای داشتن خدمات عالی شما می‌توانید خدماتتان را به 4 بخش تقسیم کنید. خدمات قبل از فروش، حین فروش، بعد از فروش و خدمات بدون فروش.

برای ارائه این خدمات شما می‌توانید با استفاده از رسانه‌‌های آنلاین مانند وب سایت، اینستاگرام و حتی تلگرام برای مشتریان با توجه به نیازها و علاقه‌مندی‌هایشان محتواهایی مفید در قالب ویدیوهای جذاب تولید کنید ، فعالیت دیگر آن است که می‌توانید در رسانه‌ای مانند اینستاگرام به سوالات و ابهامات قبل از خرید و بعد از خرید مشتریان پاسخ دهید و با آنها تعامل سازنده‌ای را داشته باشید.

همچنین می‌توانید از مشتریانتان بخواهید هر سوالی دارند از شما بپرسند و شما به آنها جواب خواهید داد. این همان خدمات بدون فروش است که در بازار فعلی می‌تواند طرفداران زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد. همچنین اگر مشتری به صورت حضوری به فروشگاه و کسب‌وکار شما مراجعه کرد شما می‌توانید با پذیرایی از مشتریان و همچنین داشتن محیطی آرام و دلنشین کاری کنید که مشتریان احساس راحتی و آرامش کنند و تمایل داشته باشند مدت زمان بیشتری را با شما و کسب‌وکارتان باشند که این خود باعث افزایش خرید و افزایش فروش شما خواهد شد.

3.استفاده از سیستم همکاری در فروش

راهکار افزایش فروش دیگر این است که یک کسب‌وکار برای افزایش فروش می‌تواند با کسب‌وکارهای مکمل و رقیبان خود ارتباط برقرار کند و در قالب یک تفاهم‌نامه به همکاری بپردازد.

فرض کنید شما یک کسب و کار در حوزه مواد غذایی هستید و یک هایپرمارکت بزرگ دارید. شما میتوانید با همکاری با رستوران ها به این نحو که شما آن رستوران را تبلیغ می‌کنید وآن رستوران هم شما را برای مشتریانش تبلیغ می کند وارد همکاری در فروش شوید. همچنین شما میتوانید طبق توافق ، مشتریان رو به روش‌های مختلف مانند کپن تخفیف ویژه یا ارائه معرفی نامه به یکدیگر ارجاع بدهید و به ازای هر مشتری مبلغ خاصی را به عنوان پورسانت در نظر بگیرید و باعث افزایش فروش هر دو کسب‌وکار شوید.

البته سیستم همکاری در فروش در فضای آنلاین و سایت به‌صورت بهتر و کاربردی‌تر قابل اجرا است و با لینک دادن به سایت های دیگر و صفحات خرید آن سایت ها و بک لینک‌ها یک همکاری در فروش فوق‌العاده‌ای را با دیگر وب سایت ها می‌توانید داشته باشید و به نوعی هر دو طرف، درآمد و سود خوبی را از این معامله و ارتباط کسب کنید.

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان گفت که یک کسب‌وکار برای بدست‌آرودن راهکار افزایش فروش مختص به کسب‌وکار خود در شرایط قرمز اقتصادی باید نگرش مشتری‌محور داشته باشد و همواره با توجه به نیازها و خواسته‌های مشتریان خود، در پی ارائه خدمات ویژه، منحصربفرد و کاملا شخصی‌سازی شده جهت خشنودسازی و رضایت مشتریان برآید.

 

  • خدامراد رستمی
  • ۰
  • ۰

جذب مشتری در شرایط بحران اقتصادی کسب‌وکارها را با چالش بسیار مهمی جهت حفظ و توسعه کسب‌وکار مواجه کرده است.

شرایط بحرانی شرایطی است که در آن هم تقاضا و هم عرضه کاهش پیدا می‌کند و با توجه به اینکه تقاضا کاهش پیدا کرده است، ولی همچنان عرضه محصولات کاهش و قیمت آنها همواره در حال افزایش است و شرایطی را به وجود آورده است که مشتریان و مصرف‌کنندگان برای تامین نیازها و خواسته‌هایشان با دقت فراوان، بعد از جستجو در وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های حضوری و مقایسه انواع مختلف یک کالا با قیمت‌های متنوع، تصمیم خود را برای خریدن یا نخریدن می‌گیرند.

در این شرایط تعداد زیادی از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط دچار سردرگمی و ریزش شدید مشتری می‌شوند و حتی کار بعضی از آنها به ورشکستگی و تعطیلی می‌کشد. در ادامه به 3 راهکار اشاره می‌کنیم که باعث جذب مشتری در شرایط بحران اقتصادی خواهد شد:

1.تغییر در بسته‌بندی محصولات و خدمات

یکی از مهمترین و جذاب‌ترین راهکارها جهت جذب مشتری در شرایط بحران اقتصادی این است که هر کسب‌وکاری، بسته‌بندی و قالب محصولات و خدمات خود را بازطراحی کند.

بدین صورت که هر کسب‌وکاری بدون کاهش کیفیت، محصولات و خدمات خود را از نظر حجم، تعداد و قیمت آنها در بسته‌بندی‌ها و پکیج‌های متنوع و مختلف به بازار هدف عرضه کند.

همچنین کسب‌وکارها می‌توانند با دسته‌بندی کردن محصولات خود، محصولات مکمل را در کنار هم و در یک بسته‌بندی ویژه با یک قیمت استثنایی به بازار عرضه کنند. این کار باعث افزایش جذابیت کسب‌وکار فوق، نزد مشتری هدف شده و او را ترغیب به بازدید از فروشگاه و کسب‌وکار آنلاین یا آفلاین می‌کند.

به عنوان مثال اگر شما کسب‌وکاری در حوزه محصولات غذایی دارید می‌توانید برای وعده صبحانه یک پکیج ویژه طراحی و تولید کنید و به مشتریان هدفی که کارمند هستند و یا فرصت صرف صبحانه در منزل را ندارند ارائه کنید.

2.استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌صورت منظم و برنامه‌ریزی‌شده

کسب‌وکارها در شرایط بحران باید تا حد امکان هزینه‌های خود را مدیریت و یا کاهش دهند و بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای بازاریابی محصولات و خدمات خود جهت جذب مشتری در شرایط بحران اقتصادی، استفاده هوشمند و برنامه‌ریزی شده از شبکه‌های اجتماعی(اینستاگرام، فیس‌بوک، لینکدین و …)  به‌صورت تولید محتوا در قالب عکس‌نوشته و ویدیو‌های جذاب و سرگرم‌کننده برای مخاطبان هدف است.

با توجه به تحقیقات به عمل آمده شبکه اجتماعی اینستاگرام در صدر پرطرفدارترین و محبوب‌ترین رسانه‌های آنلاین نزد مخاطبان ایرانی قرار دارد و اکثر افراد و کسب‌وکارها می‌توانند با تولید محتوای ارزشمند متناسب با نیاز مشتری و تعامل با مخاطبان، برای کسب‌وکار و برند خود جایگاهی ویژه را احتصاص دهند و با اعتبارسازی و اعتمادسازی نزد مشتریان، آنها را به سمت خرید هدایت کنند.

به عنوان مثال اگر شما فروشگاه مواد غذایی دارید می‌توانید از طریق اینستاگرام و تولید محتوا و ویدیوهایی درباره خاصیت انواع موادهای غذایی و نحوه درست شدن آنها و همچنین از طریق تصاویری از فروشگاه و فروشنده‌ها و استفاده از بقیه قابلیت‌های اینستاگرام برای مخاطبان هدف جلب توجه کنید و آنها را دعوت به بازدید از فروشگاه حضوری و حتی خرید آنلاین و غیرحضوری کنید.

3.استفاده از رویدادهای صنایع دیگر برای معرفی محصولات و خدمات

محصولات و خدمات کسب‌وکارها هرچه بیشتر نزد مشتریان احتمالی معرفی و ارائه شوند، احتمال جذب مشتری نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

بدین منظور یک کسب‌وکار می‌تواند از طریق رویدادهای صنایع و صنف‌های دیگر و حضور در آن رویدادها و ارائه رایگان قسمتی از محصولات و خدمات خود درصدد معرفی کامل کسب‌وکار خود برآید.

به عنوان مثال اگر کسب‌وکاری در حوزه عطر و ادکلن دارید، می‌توانید با شرکت در همایش یا سمینارهای صنف‌ها و حوزه‌های دیگر یا برنامه‌هایی از این نوع، با هماهنگی برگزارکنندگان نمونه کوچکی از محصولات خودتان را برای شرکت‌کنندگان ارائه دهید و بدین وسیله آنها را به سمت فروشگاه حضوری یا آنلاین خودتان برای بازدید و خرید هدایت کنید.

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که کسب‌وکارها در شرایط بحران اقتصادی می‌توانند با تکیه بر شناخت نیازها و خواسته‌های مشتریان هدف، تحلیل رفتار مصرف‌کننده و استفاده از فرصت‌ها و خلاء‌هایی که در بازار هدف وجود دارد، فرآیند جذب مشتری در شرایط بحران اقتصادی را به بهترین نحو ممکن اجرا کنند و بحران پیش‌رو را به فرصتی جهت رشد و درآمدزایی بیشتر تبدیل کنند.

 

  • خدامراد رستمی
  • ۰
  • ۰

 

افزایش ترافیک سایت یکی از مهم ترین چالش های هر وب سایت به شمار می آید.

بدون شک هدف از ایجاد یک سایت، کسب تعداد زیاد مخاطب است که در اصطلاح تحت عنوان ترافیک سایت معرفی می شود. درواقع به هر میزان که این نرخ بالاتر باشد، شانس موفقیت شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد، با این حال سوالی که مطرح می شود این است که چرا علی رغم تلاش های بسیاری از افراد، نتیجه لازم به دست نمی آید؟

پاسخ به این سوال را باید تنها در یک مورد خلاصه کرد، روش های مورد استفاده چندان مناسب نبوده و بهترین محسوب نمی شود، با این حال ممکن است تصور کنید که بهترین ها، پرهزینه بوده و این امر ممکن است از عهده برند نوپای شما خارج باشد، با این حال واقعیت کاملا متفاوت بوده و شما با اقدامات کاملا ساده نیز می توانید در این زمینه اقدام کنید. در همین راستا به بررسی پنج راهکار ساده و در عین حال سریع برای افزایش ترافیک سایت، خواهیم پرداخت.

1.محتوای باکیفیت تولید کنید.

اشتباه بزرگ بسیاری از سایت ها این است که تیترهای بسیار جذابی را انتخاب می‌‌کنند، با این حال محتوای آنها کاملا ضعیف و حتی به دور از محوریت تیتر است. تحت این شرایط بدون شک اقدامات شما ضامن موفقیت در افزایش ترافیک سایت در درازمدت نخواهد بود.

در این رابطه توجه داشته باشید که رعایت اصل سادگی، کوتاهی و تنوع سه ضلع موفقیت شما خواهد بود. همچنین توجه به اصل CTA باعث ایجاد تعامل لازم میان شما و مخاطبان می شود. بدون شک کیفیت کار، بهترین تبلیغ ممکن است.

2.از شبکه های اجتماعی استفاده کنید

میزان محبوبیت شبکه های اجتماعی در حال حاضر به حدی زیاد است که به بخش جدایی ناپذیر افراد در زندگی روزمره تبدیل شده است. به همین خاطر حضور در شبکه های اجتماعی نه تنها در زمینه سئو سایت تاثیرگذار است، بلکه می تواند پلی برای آشنایی و مراجعه افراد بیشتر به سایت و افزایش ترافیک سایت باشد.

در نهایت توجه داشته باشید که وجود نظم کاری، عاملی برای کسب موفقیت های بیشتر خواهد بود. بدون این امر مخاطب ابدا احساس راحتی لازم با شما را نخواهد داشت. در این زمینه نیز کیفیت کار بسیار مهم بوده و باعث می شود تا مطالب شما به صورت مکرر، به اشتراک گذاشته شود.

همانا لازم است با برنامه‌ریزی بر روی اینستاگرام، یوتیوب ، توییتر و لینکدین مخاطبان را به وسیله روش‌های مختلف مانند هدیه، جایزه بزرگ، محصول ویژه و …. به سمت سایت هدایت کنیم.

3.بهینه سازی محتوا

بهینه سازی محتوا به زبانی ساده یعنی رعایت اصول سئو در مطالب تولیدشده که باعث افزایش شانس دیده شدن آنها خواهد شد. در این رابطه روش های مختلفی برای انواع محتواها شامل متن، تصویر، ویدئو و فایل صوتی وجود دارد که ضروری است تا در این رابطه مطالعه کافی را داشته باشید. برای مثال انتخاب تیتر مناسب با توجه به کلمات کلیدی، یکی از اصول اولیه محسوب می شود.

در آخر فراموش نکنید که حتی بهترین محتواها، بدون رعایت اصول سئو، شانس موفقیت بسیار کمی در افزایش ترافیک سایت خواهند داشت.

4.استفاده از ایمیل

اگرچه به عقیده برخی از افراد بازاریابی از طریق ایمیل به پایان راه خود رسیده است، با این حال آمارهای موجود خلاف این موضوع را به اثبات رسانده و لازم است تا همچنان بر روی آن تمرکز کنید، با این حال هر ایمیلی نیز نتیجه بخش نخواهد بود. در این رابطه ارسال اخبار، گزینه مناسبی محسوب می شود.

 فراموش نکنید که بسیاری از سایت ها به محض واردشدن افراد، پیشنهاد می کنند که با واردکردن ایمیل خود از آخرین اخبار مطلع شوند. این تکنیکی است که در اکثر سایت های ایرانی به اشتباه اجرا می‌شود.

بهتر است در ابتدا مدت زمان ماندگاری مخاطبان را در داخل وب‌سایت با استفاده از محتواهای جذاب افزایش دهید و سپس بعد از مشاهده بعضی از مطالب پیشنهاد وارد کردن ایمیل جهت ارسال بروزترین اخبار برای مخاطب به نمایش در بیاید.

5.لینک سازی

یک وب سایت جذاب باید حاوی یکسری لینک‌های داخلی و خارجی باشد. به صورتی ساده، لینک داخلی را باید ارجاع های درون سایت به صفحات دیگر تعریف کرد.

 برای مثال شما می توانید در یک صفحه، لینک مقالات مرتبط با موضوع را نیز ذکر کرده و با این اقدام مخاطب را به ماندگاری بیشتر دعوت کنید.

 در این رابطه وجود تعداد زیادی از این لینک ها به ترافیک سایت شما کمک خواهد کرد، با این حال توجه داشته باشید که موارد کاملا باید با موضوع صفحه اصلی، ارتباط داشته باشد.

 در غیر این صورت ظاهری غیرحرفه ای را پیدا خواهید کرده و نتیجه لازم را به دست نخواهید آورد. درواقع به همان میزان که ایجاد پیوند میان مطالب مهم است، نحوه و تشخیص زمان و مکان درست آن نیز اهمیت دارد.

همچنین در رابطه با لینک‌های خارجی باید به وسیله سایت‌های دیگر به سایت شما لینک داده شود. تبلیغات آنلاین ، هدایت از شبکه های اجتماعی به سوی سایت، استفاده از وب‌سایت‌های بقیه همکاران و … جزو این موارد می‌باشد.

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که برای افزایش ترافیک سایت وبازدید سایت می‌توان بر روی 5 عامل تولید محتوای باکیفیت، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی محتوا، استفاده از ایمیل و لینک‌سازی تمرکز کرد.

 

  • خدامراد رستمی
  • ۰
  • ۰

وظایف فروشنده در شرایط سخت اقتصادی کمی دچار تغییر می‌شود. چه دلمان بخواهد، چه دلمان نخواهد شرایط فعلی بازار شرایط باثبات و مناسبی نیست و اکثر کسب وکارها دچار نوعی بحران و آشفتگی در اداره و مدیریت کار وکسب خود هستند که این وضعیت در بلندمدت می‌تواند به ورشکستگی و تعطیلی آنها منجر شود.

یکی از مهمترین عواملی که باعث نزول و شکست یک کسب وکار می‌شود کاهش فروش محصولات و خدمات است. در شرایط فعلی دیگر تکنیک‌ها و ترفندهای گذشته برای جذب مشتری و فروش بیشتر جواب نمی‌دهد و لازم است که فروشندگان و نیروهای فروش یک کسب‌وکار با توجه به شرایط سخت اقتصادی فعلی اقدامات موثرتر و مناسب‌‌تری برای جذب و حفظ مشتریان انجام دهند و وظایف فروشنده کمی دچار تغییر می‌شود.

در ادامه به 3 کاری که یک فروشنده در شرایط سخت اقتصادی می‌تواند انجام دهد می‌پردازیم:

1.رفتار انعطاف‌پذیر

در شرایط سخت اقتصادی مشتریان دچار آشفتگی ، استرس، ترس از خرید کردن یا خرید نکردن و … می‌شوند و دلیل آن هم بی‌ثباتی بازار ، افزایش قیمت‌ها، انتخاب‌های متنوع و گوناگون جهت رفع نیازها و خواسته‌ها و کاهش قدرت خرید است که باعث می‌شود فروشندگان و نیروهای فروش با جواب‌های “نه” بسیاری از جانب خریداران احتمالی محصول یا خدمت فوق مواجه شوند.

در این شرایط لازم است فروشندگان در رفتار و گفتار خود با مشتریان تغییراتی را لحاظ کنند. یک فروشنده در این شرایط در ارتباط با مشتریان خود باید کمی مهربان‌تر، محترمانه‌تر و صمیمی‌تر برخورد کند و به عنوان مثال با شوخی‌های مناسب، خنداندن مشتری به نوعی قلب او را به‌دست بیاورد و سپس یه سراغ فروش محصول یا خدمت خود برود.

راه ورود به قلب و ذهن مشتریان در شرایط فعلی از طریق ارتباط موثرتر در رفتار و گفتار یک فروشنده با مشتری که جزو وظایف فروشنده است، می‌گذرد.

2.ارتباطات فروش موثر

یکی از مهمترین اقداماتی که باعث افزایش فروش و تکرار خرید توسط مشتری در شرایط سخت اقتصادی می‌شود و همچنین جزو وظایف فروشنده می‌باشد ، این است که فروشنده بهانه‌هایی برای تماس بعدی با مشتریان ایجاد کند.

این بهانه‌ها می‌تواند شامل ارائه خدمات شخصی‌سازی شده به مشتری خارج از ساعات کاری، پیگیری وضعیت کیفی محصولات یا خدمات خود، ارائه پیشنهادات جدید و مقرون به‌صرفه و مواردی اینچنینی باشد که باعث می‌شود مشتری فروشنده و کسب‌وکار مربوطه را فراموش نکند و ضمن تکرار خرید، کسب‌وکار فوق را به دوستان و آشنایان خود نیز برای خرید معرفی کند.

همچنین یک فروشنده در شرایط فعلی می‌تواند با هماهنگی با مدیریت و واحد فروش طرح‌هایی در قالب تخفیف بیشتر در ازای معرفی مشتری جدید به مشتریان کنونی پیشنهاد دهد و از این طریق مشتریان بیشتری را به سمت کار‌وکسب مربوطه و فروش به آنها سوق دهد.

نکته مهم این است که فروشندگان در شرایط سخت اقتصادی باید به‌گونه‌ای با مشتری رفتار کنند که مشتری احساس کند که آن فروشنده در مرحله اول عضوی از خانواده و دوست او است و سپس نقش فروشندگی محصول یا خدمت خود را دارد. به عنوان مثال یک فروشنده می‌تواند با ارائه یک هدیه کوچک به مشتری هنگام شروع مذاکره، مشتریان را به سمت خود جهت خرید جذب کند.

3.مدیریت ذهن

در شرایط سخت اقتصادی فروشندگان با مشتری‌هایی مواجه می‌شوند که مدام از وضعیت آشفته و بی‌ثبات اقتصادی می‌نالند و به‌صورت مستمر در حال ارسال انرژی‌های منفی خود به فروشندگان هستند و همچنین فروشندگان هم دچار ترس‌هایی مانند جواب‌های منفی زیاد از سوی مشتری احتمالی، کاهش فروش، احتمال از دست‌دادن کار خود و …. هستند.

در این شرایط لازم است که فروشندگان و نیروهای فروش با طراحی برنامه انعطاف‌پذیر برای مذاکره با مشتریان، انجام چند دقیقه ورزش و مدیتیشن به‌صورت مستمر و روزانه، هماهنگی بیشتر با مدیران و همکاران فروش خود و مواردی اینچنینی جهت بازیابی فکری و روحی خود اقدام کنند و تا حد زیادی اجازه تاثیرگذاری شرایط و موارد مختلف بر روی ذهن و قلب خود را کاهش دهند.

با توجه به موارد گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که یک فروشنده در شرایط سخت اقتصادی باید بیشتر بر روی مدیریت خویشتن و بالابردن توان جسمی و روحی خود در مواجه با مشتریان و شرایط مختلف برآید و همواره با ایجاد ارتباطی موثر و شخصی‌سازی‌شده با مشتری در پی خشنودسازی مشتری و معرفی از سوی مشتری کنونی به مشتریان جدید برای مذاکره و ارائه محصولات و خدمات خود برآید.

 

  • خدامراد رستمی
  • ۰
  • ۰

بازاریابی کم‌هزینه یکی از رموز موفقیت کسب‌وکارها در شرایط سخت اقتصادی است و چه دلمان بخواهد، چه دلمان نخواهد کسب‌وکارها در شرایط بحران اقتصادی دچار کمی سردرگمی در زمینه بازاریابی محصولات و خدمات خود و نحوه اجرای درست برنامه بازاریابی جهت بهره‌وری بیشتر مجموعه ذینفع خود می‌شوند و به ناچار مجبور به تجدیدنظر در روش‌های بازاریابی و بودجه بازاریابی خود جهت مدیریت هزینه‌ها می‌شوند که گهگاه باعث پایین‌آمدن کیفیت برنامه بازاریابی و در ادامه کاهش فروش می شود.

در ادامه به 3 راهکار اشاره خواهیم کرد تا کسب‌وکارها با استفاده ازروش های بازاریابی کم‌هزینه و بهینه، بیشترین بهره‌وری را در شرایط بحران اقتصادی در بازاریابی محصولات و خدمات خود تجربه کنند.

1.تمرکز بر روی بازاریابی موبایلی

طبق تحقیقات بدست‌آمده آمار خریدهای اینترنتی در ایران روز به روز در حال افزایش است و به شنود دسترسی اکثر جوانان و عموم مردم به گوشی‌های هوشمند و حضور در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و پیام‌رسان‌های محبوب مانند تلگرام ، گوشی‌های هوشمند(موبایل) می تواند رمز ورود شما به قلب و ذهن مشتریان باشد.

بازاریابی مویابلی شامل تمام اقدامات و مجموعه فعالیت‌های شما در قالب رساندن پیام بازاریابی خود به مشتریان احتمالی در بستر گوشی‌های هوشمند است. این بازاریابی می‌تواند تمرکز خود را بر روی شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها، پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی، بازی‌های موبایلی و هرآن‌چیزی که مورد علاقه کاربران موبایلی است قرار دهد و پیام بازاریابی خود را با کمترین هزینه، خلاقانه و نوآورانه به گوش مشتریان احتمالی و هدف خود برساند.

به عنوان مثال یک کسب‌وکاربرای اجرای بازاریابی کم‌هزینه می‌تواند با داشتن یک شبکه اجتماعی فعال، یک کانال در پیام‌رسان محبوبی مانند تلگرام و یک وب‌سایت، مشتریان احتمالی را از هر کدام از این کانال‌ها به کانال‌های دیگر جهت بررسی محصولات و خدمات و خرید احتمالی هدایت کند.

2.همکاری‌های استراتژیک

همه کسب‌وکارها، چه آنهایی که با یکدیگر رقیب هستند و چه آنهایی که مکمل یکدیگر هستند می‌توانند برای کاهش هزینه‌های بازاریابی خود با یکدیگر جهت اجرای بازاریابی کم‌هزینه همکاری کنند.

این همکاری و بازاریابی کم‌هزینه می‌تواند شامل تبلیغات یکدیگر در محیط کسب‌وکار، طراحی و اجرای برنامه‌های دو یا چند جانبه، بازاریابی و فروش محصولات یکدیگر و مواردی اینچنینی برای رشد و حفظ بقا یکدیگر در قالب یک قرارداد کاری در باشد.

به عنوان مثال فرض کنید شما یک تعویض روغنی دارید ، می‌توانید با یک کسب‌وکار در حوزه کارواش قرارداد کاری ببندید و به مشتریان خود در ازای استفاده خدمات تعویض روغنی شما، کارت تخفیف استفاده از کارواش را دریافت کنند و همچنین کارواش مربوطه هم بدین صورت مشتریان خود را برای انجام خدمات تعویض روغن به سمت کسب‌وکار شما هدایت کند.

3.تمرکز بر روی بازاریابی از طریق ویدیو

طبق تحقیقات به عمل آمده، استقبال عموم مردم از ویدیو و دیدن فیلم‌های کوتاه و بلند جهت سرگرمی، یادگیری و …. در حال افزایش است و این فرصتی ویژه برای کسب‌وکارها است تا با استفاده از ویدیوهای جذاب و باکیفیت، توجه مشتریان احتمالی را به منافع حاصل از خرید محصولات و خدمات خود جلب کنند.

نحوه بکارگیری استفاده از ویدیو بستگی به استراتژی شرکت و طراح دارد، ولی به‌صورت کلی یک ویدیو باید به نحوی طراحی و اجرا شود تا پیام بازاریابی در قالب یک ویدیو چند دقیقه‌ای خلاقانه، سرگرم‌کننده و جذاب به کام مخاطب بشیند و او را مجبور به اشتراک گذاشتن ویدیو و معرفی کسب‌وکارشما و محصولات و خدمات مربوطه به دیگران شود.

این ویدیو می‌تواند با یک گوشی باکیفیت یا یک دوربین فیلمبرداری گرفته شود. به عنوان مثال شما می‌توانید از یکی از محصولات و خدمات خود در قالب یک ویدیو سرگرم‌کننده و خنده‌دار استفاده کنید و همراه با خنداندن بازدیدکنندگان، پیام بازاریابی خود را هم به گوش مشتریان احتمالی و هدف برسانید.

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که بازاریابی در شرایط بحران اقتصادی باید هوشمند شود و هزینه‌های بازاریابی به نحو صحیحی کنترل و بهینه شود و از جمله اقداماتی که می‌توان برای کاهش و بهینه‌کردن هزینه‌های بازاریابی مورد استفاده قرار داد، استفاده از روش‌هایی همچون بازاریابی موبایلی، همکاری‌های استراتژیک و استفاده صحیح و برنامه‌ریزی‌شده از ویدیو برای رساندن پیام بازاریابی خود به مشتریان احتمالی در بازار هدف است.

  • خدامراد رستمی
  • ۰
  • ۰

وفادارسازی مشتریان در شرایط سخت اقتصادی فعلی برای کسب وکارها به یک چالش جدی تبدیل شده است.کسب وکارها در شرایط مختلف دچار مشکلات و بحران های مختلف ناشی از عوامل درونی و بیرونی می شوند که اگر در زمان مناسب به این تعارضات و مشکلات رسیدگی نشود، باعث کاهش مشتریان، فروش و حتی ورشکستگی آن کسب وکار خواهد شد.

با توجه به شرایط سخت اقتصادی فعلی و وجود رقبیان سرسخت و زیاد، حفظ، نگهداری و وفادارسازی مشتریان کمی سخت شده است و مشتریان به واسطه گزینه‌های مختلف و متنوعی که برای رفع نیاز و خواسته های خود دارند، میزان وفاداری آنها نسبت به یک کسب وکار و یا برند به شدت کاهش پیدا کرده است. بدین منظور کسب‌وکارها باید از شیوه‌ها و ترفندهای جدید استفاده کنند تا طول عمر یک مشتری و میزان تکرار خرید یک مشتری را افزایش دهند.

در ادامه به 3 نکته و ایده جذاب اشاره خواهیم کرد که هر کسب‌وکاری جهت وفادارسازی مشتریان خود می‌تواند از آن استفاده کند:

1.در دسترس باشید.

در شرایط فعلی صبر و حوصله مشتریان به شدت کاهش پیدا کرده است و با توجه به تغییر روندهای زندگی و پیشرفت تکنولوژی، مشتریان دوست دارند در مدت زمان کمی نیاز و خواسته خود را رفع کنند. بدین خاطر کسب‌وکارها باید علاوه بر یک مکان فیزیکی و حضوری جهت ارتباط و فروش با مشتریان، یک وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی فعال مانند اینستاگرام، پیان‌رسان‌های محبوب مانند تلگرام و یک سیستم تلفنی پاسخگوی 24 ساعته جهت ارتباط با مشتری و رفع نیازها و خواسته‌های او داشته باشند.

دارا بودن راه‌های ارتباطی مختلف و متنوع مزایای فراوانی همچون، اعتمادسازی سریعتر و راحت‌تر مشتری، جذب مشتریان جدید، افزایش فروش در روزهای تعطیل و ساعات غیرکاری دارد که باعث جذب مشتری جدید، حفظ و نگهداری مشتریان فعلی و وفادارسازی مشتریان خواهد شد.

به عنوان مثال اگر شما یک فروشگاه کفش‌فروشی دارید می‌توانید علاوه بر فروشگاه حضوری، برای کسب‌وکار خود یک وب‌سایت فعال، شبکه‌های اجتماعی فعال مانند اینستاگرام، پیام‌رسان محبوب تلگرام و یک سیستم پاسخگوی تلفنی جهت خرید و ارتباط با مشتریان داشته باشید.

2.به مشتریان حس خوبی بدهید.

یکی از مهمترین دلایلی که یک مشتری جهت خرید به یک کسب‌وکار باز می‌گردد، این است که آن کسب‌وکار ، پرسنل و نیروهای آن، به او حس خوبی می‌دهند و مشتری دوست دارد جهت تکرار لذتی که از این ارتباط برده، دوباره از آن کسب‌وکار خرید کند و حتی آن کسب‌وکار را به آشنایان و دوستان خود هم معرفی کند.

یک کسب‌وکار و یک فروشنده از روش‌ها و راهکارهای خلاقانه و جذابی می‌توانند جهت ایجاد حس خوب در مشتری استفاده کنند.

به عنوان مثال یک کسب‌وکار می‌تواند هدایای رایگانی را در کنار خرید کالاها متناسب با خریدی که مشتری انجام داده، به آنها جهت تشکر و قدردانی از خرید بدهد و یا یک کسب‌وکار می‌تواند به روش‌های مختلف مشتریان را غافلگیر و خوشحال کند، به عنوان مثال با توجه به سوابق خرید مشتری به او یک کوپن تخفیف 70 درصد جهت خرید یک کالای خاص به مدت محدود بدهد و یا خدمات جانبی ویژه همچون گارانتی‌های طولانی‌مدت، تعویض کالا، پشتیبانی رایگان و مواردی اینچنینی را به مشتریان جهت خوشحال کردن و دادن حس خوب به آنها و وفادارسازی مشتریان ارائه دهد.

به عنوان مثال اگر شما فروشگاه موبایل‌فروشی دارید می‌توانید در ازای خرید گوشی‌ موبایل، به مشتریان یک کیف، قاب یا محافظ صفحه نمایش هدیه بدهید.

3.متمایز باشید.

یکی از مهمترین عواملی که باعث وفاداری مشتریان می‌شود، این است که در ذهن مشتری به عنوان یک کسب‌وکار و فروشنده متفاوت و متمایز شناخته شده باشید و مقام اول در ذهن مشتری را به خود اختصاص داده باشید.

بدین منظور کسب‌وکارها جهت متفاوت بودن و متمایز شدن در ذهن مشتری اقدامات متفاوت و مختلفی را می‌توانند انجام دهند. به عنوان مثال بسته‌بندی‌های جذاب و منحصربفرد، دسترسی راحت مشتریان به کسب‌وکار فوق، سرعت در ارائه خدمات، ارائه قیمت‌های منحصربفرد و شخصی‌سازی شده و هر کاری که باعث ترغیب و تحریک مشتری به خرید و ارتباط با شما شود می‌تواند یک نقطه تمایز یا ایده متفاوت کسب‌وکار شما باشد.

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که جهت وفادارسازی مشتریان و حفظ مشتریان راهکارها و ایده‌های جدید و خلاقانه‌ای همچون در دسترس بودن، انتقال حس خوب به مشتری و متمایز بودن وجود دارد که هر کسب‌وکار می‌تواند متناسب با حوزه‌ای که در آن مشغول به فعالیت است، به کار ببرد.

 

  • خدامراد رستمی
  • ۰
  • ۰

اعتراضات مشتری به قیمت ها جرو معمول ترین و بیشترین اعتراضات مشتری به یک کسب وکار و فروشنده به حساب می آید.

در شرایط سخت اقتصادی فعلی قیمت‌ها دچار بی‌ثباتی شده‌اند و با افزایش مستمر قیمت‌ها در بازه زمانی کوتاه‌مدت، اعتراض مشتریان و مصرف‌کنندگان هم افزایش یافته است و اکثر فروشندگان برای متقاعدسازی مشتریان در رابطه با قیمت با مشکلات زیادی مواجه هستند.

در ادامه به 3 راهکار کلیدی اشاره خواهیم کرد که هر فروشنده با اجرای آن می‌تواند اعتراضات قیمتی مشتری را کاهش دهد.

1.ارزش‌آفرینی با ارائه خدمات فراتر از انتظار مشتری

یکی از اقداماتی که هر فروشنده و هر کسب‌وکار برای جلب نظر مشتری و کاهش اعتراضات مشتری در رابطه با قیمت می‌تواند انجام دهد، ارائه خدماتی فراتر از انتظارات مشتری است.

خدمات فراتر از انتظار می‌تواند شامل پشتیبانی‌های نامحدود از کالا، گارانتی‌های ویژه، خدمات در محل مشتری، کارت‌های تخفیف خرید از دیگر کسب‌وکارها و مواردی اینچنینی جهت خشنودی و رضایت مشتریان باشد.

نکته مهم در استفاده از این راهکار این است که مشتریان باید احساس کنند که همواره با خرید کالای مورد نظر، دریافتی‌های آنان فراتر از مقدار پولی است که بابت آن کالا پرداخت کرده‌اند.

به عنوان مثال اگر شما فروشنده لوازم خانگی هستید می‌توانید در کنار خرید یخچال فریزر توسط مشتریان به آنها خدمات پس از فروش نامحدود شامل تعمیرات احتمالی در مکان مشتری، چکاپ سالیانه، و یک کارت تخفیف چندصدهزارتومانی برای خرید بعدی مشتری به آنها ارائه دهید.

2.تمایز

یکی از راهکارهایی که باعث کاهش اعتراضات مشتری به قیمت می شود، تمرکز بر روی نقطه تمایز کسب‌وکار و بزرگنمایی آن است.

این کار باعث می‌شود تا در ذهن مشتری آن کالا یا خدمت دارای ارزش فراوانی شود و قیمت آن برای مشتریان قابل قبول باشد. این تمایز می‌تواند نحوه ارائه کالا یا خدمت، کیفیت کالا، خدمات فروش کالای مورد نظر و مواردی اینچنینی باشد.

به عنوان مثال اگر شما فروشنده پوشاک اسپرت مردانه هستید، می‌توانید نقطه تمایز خود را طرح‌های متفاوت و متمایز برای جوانان قرار دهید و آن را بزرگنمایی کنید.

3.ارائه بسته‌ها و پکیج‌های ویژه و کامل به جای ارائه تکی کالا

یکی از اقداماتی که باعث توجیه قیمت و متقاعدسازی سریع مشتریان می‌شود، طراحی و تهیه بسته‌بندی‌های متفاوت، کامل و ویژه برای گروه‌های مختلف مشتریان است.

کسب‌وکارها می‌توانند کالاهای مکمل را در یک بسته‌بندی ویژه در کنار هم با یک قیمت ویژه به مشتریان جهت خرید ارائه دهند. ارائه بسته و پکیج ویژه به مشتری باعث ارزش‌‌آفرینی در ذهن مشتری می‌شود و فرآیند خرید را در ذهن مشتری آسان‌تر می‌کند.

به عنوان مثال اگر شما یک فروشگاه سوپرمارکت دارید می‌توانید برای وعده صبحانه یک پکیج ویژه و کامل شامل نان، کره، مربا در یک بسته‌بندی ویژه طراحی و آماده کنید و به مشتریان ارائه دهید.

پس به‌صورت کلی روش‌های زیادی جهت کاهش اعتراضات مشتری به قیمت وجود دارد که در این مقاله به 3 راهکار مهم که شامل: ارزش‌آفرینی با ارائه خدمات فراتر از انتظار مشتری، تمایز و ارائه بسته‌ها و پکیج‌های ویژه و کامل به جای ارائه تکی کالا بود پرداختیم.

  • خدامراد رستمی