آموزش کسب و کار

آموزش جدیدترین و کاربردی ترین نکات بازاریابی و فروش مدرن

آموزش کسب و کار

آموزش جدیدترین و کاربردی ترین نکات بازاریابی و فروش مدرن

ما در این بلاگ شما را با جدیدترین و کاربردی ترین نکات در حوزه کسب و کار آشنا خواهیم کرد و شما می توانید با اجرایی کردن راهکارها، کسب و کار خود را حفظ و توسعه دهید.

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سیستم فروش اتوماتیک و طراحی و اجرای آن، در بازار فعلی که دچار تغییرات شدیدی است، به چالش اکثر کسب و کارها تبدیل شده است.

بسیاری از مدیران و صاحبان کسب و کارها از نوسانات زیاد بازار و همچنین نوسانات فروش به ستوه آمده اند.

بسیاری از مدیران کسب و کارهای فروشگاهی و کوچک، به سراغ دایر کردن فروشگاه اینترنتی در کنار فروشگاه حضوری جهت افزایش فروش رفته اند.

ولی به راستی سوالی که همیشه در ذهن ها تداعی می شود این است که:

چگونه یک سیستم فروش اتوماتیک بسازیم؟

ساخت یک سیستم فروش اتوماتیک چقدر طول می کشد؟

زیرساخت های لازم برای ساخت یک سیستم فروش اتوماتیک چیست؟

و بسیاری از سوالات که در این زمینه در ذهن مدیران و صاحبان کسب و کارها مطرح است.

در مقاله فوق قصد داریم به مراحل طراحی و ساخت یک سیستم فروش اتوماتیک بپردازیم.

هر سیستم فروش اتوماتیک شامل ۳ مرحله بسیار مهم است که باید به ترتیب و گام به گام اجرا شود.

مرحله ۱: مرحله مقدماتی

در مرحله مقدماتی ما باید یک شناخت کامل و جامع نسبت به ۷ پارامتر مهم جهت شروع طراحی سیستم فروش اتوماتیک بپردازیم.

۱٫بازارشناسی

لازمه طراحی هر سیستم فروش در ابتدا این است که ببنیم در بازاری که قصد فعالیت داریم چه خبر است؟

با استفاده از تحقیقات بازار و رصد بازار، و با شناخت کاملی که نسبت به مشتریان، رقبا و محصولات و کالاهای مشابه در بازار بدست می‌آوریم، می‌توانیم برنامه‌ها و هدف‌های هوشمدتری جهت حضور هر چه قدرتمندتر در بازار و ساخت سیستم فروش اتوماتیک بهتری داشته باشیم.

۲٫کسب و کارشناسی

یکی دیگر از ملزومات اساسی ساخت سیستم فروش اتوماتیک، شناخت دقیق کسب‌وکار خودمان و شرایط داخلی و بیرونی است.

ما برای تحلیل و آنالیز اطلاعات می‌توانیم از جدول swot  استفاده کنیم.

در جدول swot  نقاط قوت و ضعف مربوط به محیط داخلی کسب‌وکارمان است و فرصت‌ها و تهدیدها مربوط به عوامل محیط بیرونی.

نکته بسیار مهم در استفاده از جدول swot  این است که این جدول را برای هر بخش از بازار، هر محصول و با توج به رقبا باید تکمیل گردد.

۳٫شناخت کامل بازار هدف

یکی از ملزومات جذب مشتریان زیاد و افزایش فروش، شناسایی دقیق بازار هدف و نیازها و خواسته های آن است.

ما در طراحی سیستم فروش اتوماتیک باید به طور دقیق مشخص کنیم که قصد داریم محصول، کالا و خدمت مان را دقیقا به چه کسی، در چه زمانی و در کجا بفروشیم؟

همچنین باید مشخص کنیم که دلیل چرایی خرید مشتریان باید چه چیزی باشد و مشتریان جهت چه موضوعی و به چه صورت باید حتما محصول ما را خرید کنید.

۴٫مزیت رقابتی

هر کسب و کار جهت ماندگاری در ذهن مشتری، باید یک نقطه تمایز و یا مزیت رقابتی داشته باشد.

این مزیت رقابتی باید ۴ ویژگی مهم را دارا باشد:

۱٫مهم بودن از نظر مشتری

۲٫قابل اثبات توسط کسب وکار

۳٫با توجه به شرایط رقبا تعیین شود

۴٫می تواند ویژگی خاص محصول یا خدمت ما باشد.

 

۵٫کانال های فروش

هر کسب و کار مدرن در شرایط فعلی بازار جهت ساخت یک سیستم فروش اتوماتیک باید کانال‌های ارتباطی و فروش متنوع، جذاب و هماهنگی را داشته باشد تا مشتریان سریع‌تر و راحت‌تر خرید خودشان را نهایی کنند.

یک کسب و کار متناسب با حوزه ای که در آن مشغول به فعالیت است باید کانال‌های فروش حضوری، تلفنی و اینترنتی را داشته باشد.

در کانال فروش حضوری، چیدمان محل، نحوه رفتار پرسنل فروش و …. بسیار مهم است.

در فروش تلفنی، نحوه صحبت‌کردن، لحن، تن صدا و نحوه پاسخگویی به سوالات، بسیار در متقاعدسازی مشتری مهم است.

همچنین در فروش اینترنتی باید با استفاده از تولید محتوای جذاب و تعاملی، و همچنین استفاده از ویدیوهای مختلف و متنوع، سعی در اعتمادسازی و متقاعدسازی مشتری جهت خرید حداکثری داشته باشیم.

مرحله دوم:نقطه شروع

در این مرحله ما باید با مدل قیف فروش هوشمند آشنا شویم.

این قیف شامل ۵ مرحله بسیار مهم است.

۱٫آگاهی دادن:

ما در این مرحله به دنبال شناساندن خود، کسب‌وکار و محصولات و خدمات‌مان در راستای آگاه‌سازی مخاطب از بهتر برطرف‌کردن نیازها و خواسته‌های احتمالی‌شان هستیم تا منجر به ایجاد رضایت زیاد شود.

برای آگاهی دادن باید موارد زیر را با دقت اجرا کنیم:

بازارشناسی دقیق

تولید و توزیع محتوای جذاب

استفاده هوشمند از رسانه ها

تعیین نقشه سفر مشتری

ارتباطات ویروسی

۲٫جذب:

جذب مشتریان احتمالی با هدف فروش حداکثری به آنها و تبدیل به مشتریان وفادار و مبلغ ما و کسب و کار.

برای جذب می‌توانیم از انواع روش‌های بازاریابی مانند حضوری، تلفنی و اینترنتی و همچنین تبلیغات اینترنتی و …. استفاده کنیم.

۳٫فعالسازی:

فعالسازی شامل انجام اقدامات اولیه و مورد دلخواه ما از طرف مشتری احتمالی است.

این اقدامات به عنوان نمونه می‌تواند شامل:

لایک و کامنت در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام

درخواست قیمت محصول یا کالا

تعامل حداکثری با رضایت کامل

۴٫پولسازی:

ارائه پیشنهاد جذاب و کاملا شخضی‌سازی‌شده متناسب با نیاز مخاطب در زمان و مکان مناسب جهت خرید حداکثری و تبدیل مخاطب به مشتری.

نکته بسیار مهم در مرحله پولسازی این است که پیشنهادات جذاب و کاملا شخصی‌سازی شده به مشتری بدهیم تا او تحریک و ترغیب به خرید شود.

۵٫تکرار خرید:

با خرید مشتریان، ما نباید ارتباط خودمان را با مشتری قطع کنیم و باید طبق برنامه زمان‌بندی، بهانه‌هایی جهت تکرار ارتباط با مشتری داشته باشیم.

همچنین یک کسب و کار باید پیگیری‌های بعد از خرید را در برنامه خود جهت ارتباط موثرتر با مشتری قرار دهد و با نیازشناسی دقیق، پیشنهادات خرید جدید به مشتری در زمان مناسب بدهد.

 

مرحله سوم: اجرا و کنترل

در این مرحله ۲ اقدام بسیار مهم مد نظر باید قرار گیرد

۱٫اجرا سیستم فروش اتوماتیک

در این مرحله باید تمام مواردی که در مراحل قبل گفتیم را در قالب یک برنامه اجرا کنیم.

برای اجرا نیاز به یک تیم حرفه‌ای و هماهنگ، پرسنل خلاق و تلاشگر و عملگرایی زیاد جهت افزایش بهره‌وری تیم فروش داریم.

همچنین باید هر لحظه شناخت خودمان از بازار و مشتریان و رقبا را افزایش دهیم تا بتوانیم اقدامات موثرتری را در جهت برنامه‌ها داشته باشیم.

۲٫کنترل و ارزیابی

بعد از اجرای سیستم فروش اتوماتیک باید این برنامه را کنترل و ارزیابی کنیم.

در کنترل و ارزیابی به بررسی میزان فروش محصولات و همچنین مشکلات و مسائل احتمالی می‌پردازیم تا سیستم فروش بهره‌ورتری داشته باشیم تا منجر به جذب حداکثری مشتری شود.

به صورت کلی می‌توانیم با توجه به مطالب گفته شده این نتیجه را بگیریم که برای ساخت یک سیستم فروش اتوماتیک باید همکاری ویژه‌ای را با واحد بازاریابی داشته باشیم.

همچنین باید همواره نگاهمان به بازار و تحولات بازار هم باشد تا بتوانیم برنامه‌های موثرتری را طراحی و اجرا کنیم.

  • خدامراد رستمی
  • ۰
  • ۰

کسب و کار خانگی این سال‌ها دچار تغییر و تحولات زیادی شده است.

خیلی از افراد برای راه اندازی کسب‌ و کارهای خانگی، با کمترین امکانات و هزینه، اقدام کرده‌ اند.

ولی به راستی برای موفقیت در کسب و کار خانگی و کسب درآمد بالا چه اقداماتی لازم است؟

آیا همه کسب و کارهای خانگی درآمدزا هستند؟

فروش محصولات خانگی با فروش بقیه محصولات و کالاها چه تفاوتی دارد؟

و سوالاتی از این قبیل باعث شده است تا ما در مقاله فوق به کسب و کار خانگی و بررسی ۳ راهکار تاثیرگذار جهت افزایش درآمد و فروش از محصولات خانگی بپردازیم.

۱.بازاریابی چند کاناله

قلب تپنده درآمد زایی هر کسب و کار مخصوصا کسب و کار خانگی، بازاریابی است.

یک کسب و کار خانگی باید با استفاده همزمان از روش‌های مختلف بازاریابی، در مرحله اول مشتریان زیادی را متوجه محصولات خود کند.

همچنین یک کسب و کار خانگی در مراحل بعدی فروش باید به سراغ جذب مشتریان و تبدیل آنها به مشتری شود و کاری کند که آن مشتری خرید خود را تکرار کند و به مشتری وفادار تبدیل شود.

بازاریابی چند کاناله ترکیبی از بازاریابی حضوری، تلفنی و اینترنتی است که هر کسب و کار خانگی باید متناسب با محصولات و خدماتی که دارد، آن را اجرا کند.

یک کار خانگی در بازاریابی حضوری می‌تواند روش هایی همچون استفاده از تبلیغات سنتی، تست رایگان حضوری محصول و همچنین ارائه محصول به‌صورت حضوری به مشتریان هدف را اجرا کند.

همچنین این نوع کسب و کار در بازاریابی تلفنی باید با مشتریان فعلی و جدید تماس‌های مختلف در فواصل زمانی مختلف برقرار کند و با توجه به نیاز مشتری به ارائه محصول خود بپردازد.

این نوع کسب و کار همچنین در بازاریابی اینترنتی می‌تواند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و وب‌سایت‌های واسطه مانند باسلام و دیجی کالا و همچنین تولید محتوا به صورت مستمر و بازاریابی محتوایی مشتریان زیادی را از طریق فضای اینترنت به خود جذب کند.

به طور کلی هر کسب و کار خانگی هرچه بیشتر بتواند با استفاده از بازاریابی چند کاناله، خود و محصولاتش را بیشتر به مشتریان نشان دهد، احتمال جذب مشتری و افزایش فروش و درآمد خود را بالاتر خواهد برد.

2.استفاده از ویدیو

این روزها به واسطه شرایطی که در جامعه حکمفرما است و همچنین پیشرفت سریع تکنولوژی، افراد ساعت‌های زیادی را جهت سرگرمی و کار در فضای مجازی سپری می‌کنند.

با توجه به تحقیقات بدست آمده، بسیاری از افراد روزانه ویدیوهای مختلفی را در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و رسانه های ویدیویی مجازی مانند آپارات تماشا می‌کنند.

یک کسب و کار خانگی می‌تواند با استفاده از این مزیت و موضوع، یکسری ویدیوهای متنوع و مختلف را تهیه و پخش کند.

ویدیوها برای این نوع کسب و کار می‌تواند شامل ویدیو معرفی محصول، ویدیو نظرات مشتریان راضی، ویدیو پشت صحنه ساخت محصول و مواردی اینچنینی باشد.

نکته بسیار مهم، پخش و توزیع ویدیوها در فضای اینترنت است که باعث بیشتر شناخته شدن کسب و کار شما می‌شود.

یک کار خانگی می‌تواند با استفاده از رسانه‌های مجازی ویدیویی مانند آپارات، تماشا و …. و همچنین وب سایت خود و وب سایت‌های واسطه و البته استفاده از اینستاگرام، پیام بازاریابی خود را از طریق ویدیو به مخاطبان برساند.

3.قیمت گذاری هوشمندانه

یکی از مهمترین مواردی که هر کسب و کار خانگی باید به آن توجه کند، قیمت گذاری هوشمندانه محصولات، کالاها و خدمات خود است.

قیمت گذاری از این جهت پارامتر مهمی می‌باشد که خیلی از مشتریان در شرایط فعلی بازار برایشان اهمیت دارد و همواره پارامتر ارزیابی قیمت، کیفیت محصول است.

یک کار خانگی باید متناسب با کیفیت محصول، مشخصات مشتریان هدف، قیمت رقبا در بازار،هزینه‌های تهیه محصول و … یک قیمت هوشمندانه برای محصولات خود در نظر بگیرد.

قیمت گذاری برای محصول به صورت کلی می‌تواند شامل محاسبه قیمت تمام شده ساخت محصول باشد و سپس با توجه به عوامل مختلف مانند رقبا، کیفیت، بازار هدف و … مقداری به قیمت تمام شده برای ارائه به بازار اضافه شود.

به صورت کلی در این مقاله ما به بررسی روش‌های افزایش درآمد و فروش یک کسب و کار خانگی پرداختیم.

روش‌هایی مانند بازاریابی چند کاناله، استفاده از ویدیو و قیمت گذاری هوشمندانه را بصورت کامل شرح دادیم.

روش‌های دیگری هم وجود دارد که در مقالات بعدی به آن بصورت کامل خواهیم پرداخت.

  • خدامراد رستمی
  • ۰
  • ۰

فروش لوازم خانگی در شرایط مختلف بازار، برای مدیران و صاحبان فروشگاه‌های لوازم خانگی ، همواره دارای پستی بلندی‌های خاص خود بوده است.

این روزها اغلب کسب‌وکارها به واسطه‌ی دلایل خارجی همچون بیماری کرونا و شرایط اقتصادی دچار چالش‌های جدی جهت حفظ و توسعه کسب‌وکارشان هستند.

فروش لوازم خانگی هم با توجه به اتفاقات پیش آمده، برای مدیران و صاحبان فروشگاه‌ها  جهت افزایش فروش به یک چالش جدی تبدیل شده است.

در این مقاله قصد داریم به ۵ راهکار مهم اشاره کنیم که باعث جذب مشتری و افزایش فروش لوازم خانگی در فروشگاه‌ها خواهد شد.

1.بازاریابی ویدیویی

در دنیای فوق رقابتی امروز، برای فروش لوازم خانگی باید بیشتر در ذهن و قلب مشتریان بود.

بدین معنی که مشتریان از محصولات و لوازم خانگی فروشگاه ما اطلاع داشته باشند، نحوه استفاده صحیح از آن را بدانند و بتوانند در هر زمان که خواستند، یک محصول و کالای خاص را از ما بخواهند.

بدین منظور فروشگاه‌ها می‌توانند برای فروش لوازم خانگی ویدیوهای مختلفی را طراحی و آماده کنند و برای جذب مشتریان بیشتر در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فضای وب قرار دهند.

قرار دادن ویدیوهای متنوع باعث آشنایی مشتریان و مصرف‌کنندگان خواهد شد که در ادامه اعتمادسازی و متقاعدسازی آنها جهت فروش لوازم خانگی به آنها راحت‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

این ویدیوها می‌تواند شامل معرفی محصولات و کالاها، نحوه استفاده صحیح از آنها، نظرات مشتریان قبلی و مواردی اینچنینی باشد.

2.بازاریابی با اینستاگرام

این روزها افراد ساعت‌های زیادی را در اینستاگرام جهت سرگرمی و مشاهده عکس‌ها و ویدیوهای مختلف و متنوع می‌گذرانند.

همانا یکی از بهترین راهکارها برای بیشتر دیده‌شدن و شناخته شدن، استفاده از بازاریابی با اینستاگرام برای فروش لوازم خانگی است.

فروشگاه ها می‌توانند با ایجاد یک پروفایل جذاب، یک تقویم و برنامه محتوایی و همچنین تعامل همه جانبه با مخاطبان، آنها را ترغیب و تحریک به خرید کنند و به این صورت فروش لوازم خانگی خود را افزایش دهند.

نکته بسیار مهم برای موفقیت در بازاریابی با اینستاگرام، تداوم عملکرد است.

بدین معنی که شما برای فعالیت در اینستاگرام باید برنامه و هدف و استراتژی داشته باشید تا بتوانید هرچه سریعتر فروش لوازم خانگی خود را افزایش دهید.

نکته بسیار مهم بعدی تنوع در تولید محتوا است که برای فروش لوازن خانگی بهتر است محتواهای ویدیویی بیشتر از محتواهای تصویری باشد.

3.تبلیغات آنلاین

با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی، این روزها افراد بیشتر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حضور دارند.

با توجه به اصول کلی تبلیغات، ما در مکانی باید محصولات و کالاهای خود را تبلیغ کنیم که مشتریان هدف ما حضور داشته باشند.

این روزها مشتریان هدف در فضای وب و اینستاگرام حضور فعال دارند.

برای اینکه بتوانیم یک تبلیغ ماندگار داشته باشیم و بتوانیم هم به‌صورت آنلاین و هم آفلاین فروش لوازم خانگی خود را افزایش دهیم، باید به سراغ تبلیغات آنلاین برویم.

تبلیغات آنلاین به‌ روش‌های مختلف امکان‌پذیر است.

اگر شما یک فروشگاه اینترنتی دارید می‌توانید با تبلیغات کلیکی، تبلیغات نمایشی و تبلیغات زمان‌دار با استفاده از سایت‌هایی مانند یکتانت، صباویژن و …. به تبلیغ محصولات و کالاهای خود بپردازید.

اگر فقط اینستاگرام دارید هم می‌توانید با تبلیغات ویدیویی و عکسی از طریق وب سایت های مختلف مانند موبودید، تبلیغات اینستاگرامی داشته باشید.

نکته بسیار مهم جهت تبلیغات آنلاین این است که دقیقا باید مشخص کنید که از تبلیغ چه می‌خواهید؟!

تبلیغات آنلاین می‌تواند برای وب‌سایت و اینستاگرام شما و همچنین فروشگاه لوازم خانگی فیزیکی شما مشتریان زیادی را جذب کند.

نکته مهم در تبلیغات آنلاین، استفاده از همه جنبه‌های بصری برای بیشتر دیده‌ شدن وشناخته شدن است که منجر به جذب مشتری و فروش لوازم خانگی شود.

4.تمرکز بر روابط عمومی

در شرایط فعلی بازار، اغلب مشتریان به دنبال ارتباطات بلندمدت و ادامه‌دار هستند.

به عبارت دیگر، مشتریان در شرایط فعلی بازار به دنبال یک مشاور خرید می‌گردند.

همانا یک مدیر و صاحب فروشگاه لوازم خانگی، باید از طریق فروشندگان و تیم فروش لوازم خانگی خود طبق آموزش‌ها و برنامه‌های قبلی با مشتریان ارتباط برقرار کند.

یک فروشگاه‌ لوازم خانگی برای برقراری ارتباط و مشاوره خرید باید تمرکز خود را بر روی ۳ نوع خدمات قرار دهد.

خدمات قبل از فروش که شامل پاسخگویی به سوالات مشتریان، تعامل با مخاطبان و مشاوره خرید از طریق فروشگاه حضوری، فروشگاه اینترنتی و اینستاگرام است.

خدمات حین فروش که شامل نحوه پرزنت لوازم خانگی و مدیریت فرآیند فروش لوازم خانگی است .

خدمات پس از فروش که شامل ارتباط مستمر با مشتری، حل مشکلات احتمالی مشتریان و ترغیب و تحریک مشتری به تکرار خرید و معرفی فروشگاه به مشتریان احتمالی برای خرید است.

البته فروشگاه‌های لوازم خانگی می‌توانند با اجرای یکسری برنامه‌ها مانند پیاده‌روی‌های خانوادگی، مراسم‌های شادی، در جهت سرگرم‌کردن و وفادارسازی هرچه بیشتر مشتریان و افزایش فروش لوازم خانگی گام بردارند.

5.قیمت‌گذاری هوشمندانه

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث ترک خرید توسط مشتری و همچنین اعتراضات و بهانه‌های مشتری می‌شود، قیمت و شرایط پرداخت است.

یک فروشگاه لوازم خانگی باید برای کاهش اعتراضات قیمتی و همچنین متقاعدسازی سریعتر مشتریان به خرید، به یک مدل قیمتی خاص خود دست پیدا کند.

برای قیمت‌گذاری می‌توانید قیمت تمام شده کالا و لوازم خانگی خود را محاسبه کنید و سپس با توجه به شرایط بازار، رقبا، کیفیت و … مبلغی را به آن اضافه کنید.

همچنین می‌توانید جهت افزایش فروش لوازم خانگی، پکیج‌های ویژه فروش، ویژه مشتریان خاص طراحی کنید. به عنوان مثال پکیج ویژه زوج های جوان و یا جهیزیه کامل عروس.

به‌طور کلی ما در این مقاله درباره ۵ راهکار مهم جهت افزایش فروش لوازم خانگی صحبت کردیم که این راهکارها شامل بازاریابی ویدیویی، بازاریابی با اینستاگرام، تبلیغات آنلاین، تمرکز بر روابط عمومی و قیمت‌گذاری هوشمندانه است.

  • خدامراد رستمی