آموزش کسب و کار

آموزش جدیدترین و کاربردی ترین نکات بازاریابی و فروش مدرن

آموزش کسب و کار

آموزش جدیدترین و کاربردی ترین نکات بازاریابی و فروش مدرن

ما در این بلاگ شما را با جدیدترین و کاربردی ترین نکات در حوزه کسب و کار آشنا خواهیم کرد و شما می توانید با اجرایی کردن راهکارها، کسب و کار خود را حفظ و توسعه دهید.

  • ۰
  • ۰

مرجوعی کالا برای هر کسب‌وکار و هر فروشنده می‌تواند احساس بدی ایجاد کند.

با این‌حال،اغلب فروشندگان و کسانی که در امر فروش حضوری فعالیت می­کنند همواره دغدغه­‌ی این را دارند که بعد از فروش کالا به مشتری احتمالی, بعد از چند ساعت و یا چند روز، مشتری قصد مرجوع‌کردن و یا تعویض محصول یا کالا در کمال نارضایتی را داشته باشد و نتیجه آن می­‌شود که هر دوطرف احساس بسیار بدی از داد و ستدی که انجام گرفته خواهند داشت.

درسال‌های گذشته و حتی در سالیان اخیر با وجود تغییرات گسترده­ای که در کسب و کارها و جابجایی قدرت از فروشنده به خربدار به وقوع پیوسته است، هنوز هم فروشندگان و فروشگاه­‌هایی هستند که با نصب تابلو یا دست نوشته‌ای با مضمون این جمله که “جنس فروخته شده, تعویض و پس گرفته نمی­‌شود” به استقبال مشتریان احتمالی می­روند و خود را از عواقب مرجوعی کالا رها می‌کنند و در مقابل، مشتری را در فشار درست انتخاب کردن قرار می­‌دهند و در خیلی از شرایط و مواقع مشتری بعد از خرید محصول و استفاده از آن احساس رضایت نمی­‌کند.

برای رفع این مسئله یک فروشنده حرفه‌­ای جهت افزایش کیفیت فروش خود و کاهش مرجوعی کالا توسط مشتری باید به 3 نکته زیر توجه کند و آن را هر روز در امر فروش عملی کند:

1.پرزنت صحیح محصول یا کالا

یک فروشنده حرفه‌­ای باید قبل از مرحله­‌ی فروش و ارتباط با خریداران احتمالی محصولات خود را با جزییات کامل بشناسد, به این معنا که نقاط قوت, نقاط ضعف و تمام نکاتی که ممکن است برای خریدار احتمالی جهت استفاده سود و زیان داشته باشد و همچنین افزایش کیفیت فروش خود تاثیر داشته باشد, اشراف کامل داشته باشد و در هنگام پرزنت محصول با استفاده از سوالات صحیح و بجا و مکالمه اثربخشی که با خریدار احتمالی دارد نیاز و خواسته واقعی او را استخراج کند و محصولی را به او جهت خرید پیشنهاد دهد که در سریعترین زمان ممکن با ویژگی‌هایی که مدنظر اوست نیاز و خواست‌ه­اش را برطرف کند.

با این کار مشتری به این قطعیت خواهد رسید که انتخاب درستی جهت خرید محصول داشته و فقط در موارد بسیار کمی مثل زدگی, پارگی و مواردی که در بسته بندی کالا ممکن است پیش آید قصد مرجوع کردن کالا را داشته باشد.

2.ارائه‌ کالا با قیمت­‌ها و کیفیت­‌های متفاوت

تقریبا همه ما انسان­ها علایق, سلیقه­‌ها و تفکرات خاصی جهت هزینه کردن در امر خرید یک کالا یا خدمتی را داریم, حال این را بسط دهید به عوامل داخلی و خارجی زیادی همچون کیفیت زندگی شخصی,کار روزانه,حقوقی که ماهیانه دریافت می­کنید و بسیاری از عوامل دیگر که در فرآیند خرید ما تاثیر بسزایی می‌گذارد.

یک فروشنده حرفه­‌ای همیشه و در همه حال باید سعی کند از یک کالا و یا گروه کالایی در مذاکره با مشتری احتمالی, چند نمونه با کیفیت­‌ها و قیمت­‌های مختلف ارائه دهد.

به این منظور یک فروشنده­ حرفه­‌ای می­تواند برای یک محصول خاص 3 گزینه مختلف جهت متقاعدسازی مشتری به­‌کار گیرد و در ابتدا از گزینه­ بهتر خود که می­تواند محصول یا کالا با کیفیت عالی و قیمت بالاتر باشد شروع کند و بعد کم کم به سمت کالاهای ارزان‌تر با کیفیت پایین­‌تر برود.

با این کار مشتری در کمال آرامش، انتخاب و عواقب احتمالی بعدی تصمیم خود را می­پذیرد و احتمال مرجوعی کالا را به نزدیک صفر کاهش می­‌دهد.

3.خدمات قبل, حین و بعد از فروش

شرکت­های ارائه دهنده کالا و همچنین فروشندگان و توزیع­‌کنندگان آن کالا باید روش‌­هایی را جهت آشنایی بیشتر محصولات و کالاهای خود به مشتری و همچنین اطلاعات کامل و جذاب به آنها جهت تطبیق نیازهای احتمالی­شان با آن کالا را داشته باشند.

یک فروشنده حرفه­‌ای می‌­تواند با استفاده از رسانه­‌های آنلاین مثل اینستاگرام, تلگرام, وب سایت و همچنین رسانه­های آفلاین یک سری اطلاعات مفید و کاربردی را درقالب ویدیو ، عکس و متن نوشتاری در مورد محصول به کسانی که شاید مشتری احتمالی او در آینده باشند آموزش دهد و اگر از مخاطبان کسی سوالی در این‌­باره داشت پاسخ کامل و جامع دهد.

به عنوان مثال فرض کنید شما فروشنده لوازم خانگی هستید, می­توانید به عنوان نمونه یک ویدیو چند دقیقه­‌ای از روش‌­هایی که باعث بالارفتن عمر موتور آبمیوه­‌گیری جهت خراب شدن می­شود تهیه کنید و آن را در معرض عموم قرار دهید, این کار دقیقا می­تواند یکی از کارهایی جهت خدمات قبل از فروش به مشتریان احتمالی باشد و مشتریان احتمالی را ترغیب کند که ازشما بخرند چون شما کاملا به محصول آشنا هستید و مطمئنا مشکلی در آینده برای آنها پیش نخواهد آمد.

حال بپردازیم به خدمات حین فروش که می­تواند از قبیل حمل رایگان, تحویل کالا در محل,شرایط پرداخت مختلف و پاسخ دادن به کلیه سوالات و یا حتی آموزش­‌های بیشتر حین خرید باشد.

یک فروشنده­‌ی حرفه­‌ای می­‌تواند با قراردادن خدمات پس از فروش همچون گارانتی تعویض, تعمیر و سرویس رایگان سالیانه و ماهانه از درصد ریسک خریدار احتمالی جهت خرید و یا حتی مرجوعی کالا بکاهد.

  • ۹۸/۱۲/۰۲
  • خدامراد رستمی

مرجوع کردن کالا

مرجوعی

مرجوعی کالا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی