آموزش کسب و کار

آموزش جدیدترین و کاربردی ترین نکات بازاریابی و فروش مدرن

آموزش کسب و کار

آموزش جدیدترین و کاربردی ترین نکات بازاریابی و فروش مدرن

ما در این بلاگ شما را با جدیدترین و کاربردی ترین نکات در حوزه کسب و کار آشنا خواهیم کرد و شما می توانید با اجرایی کردن راهکارها، کسب و کار خود را حفظ و توسعه دهید.

  • ۰
  • ۰

وظایف فروشنده در شرایط سخت اقتصادی کمی دچار تغییر می‌شود. چه دلمان بخواهد، چه دلمان نخواهد شرایط فعلی بازار شرایط باثبات و مناسبی نیست و اکثر کسب وکارها دچار نوعی بحران و آشفتگی در اداره و مدیریت کار وکسب خود هستند که این وضعیت در بلندمدت می‌تواند به ورشکستگی و تعطیلی آنها منجر شود.

یکی از مهمترین عواملی که باعث نزول و شکست یک کسب وکار می‌شود کاهش فروش محصولات و خدمات است. در شرایط فعلی دیگر تکنیک‌ها و ترفندهای گذشته برای جذب مشتری و فروش بیشتر جواب نمی‌دهد و لازم است که فروشندگان و نیروهای فروش یک کسب‌وکار با توجه به شرایط سخت اقتصادی فعلی اقدامات موثرتر و مناسب‌‌تری برای جذب و حفظ مشتریان انجام دهند و وظایف فروشنده کمی دچار تغییر می‌شود.

در ادامه به 3 کاری که یک فروشنده در شرایط سخت اقتصادی می‌تواند انجام دهد می‌پردازیم:

1.رفتار انعطاف‌پذیر

در شرایط سخت اقتصادی مشتریان دچار آشفتگی ، استرس، ترس از خرید کردن یا خرید نکردن و … می‌شوند و دلیل آن هم بی‌ثباتی بازار ، افزایش قیمت‌ها، انتخاب‌های متنوع و گوناگون جهت رفع نیازها و خواسته‌ها و کاهش قدرت خرید است که باعث می‌شود فروشندگان و نیروهای فروش با جواب‌های “نه” بسیاری از جانب خریداران احتمالی محصول یا خدمت فوق مواجه شوند.

در این شرایط لازم است فروشندگان در رفتار و گفتار خود با مشتریان تغییراتی را لحاظ کنند. یک فروشنده در این شرایط در ارتباط با مشتریان خود باید کمی مهربان‌تر، محترمانه‌تر و صمیمی‌تر برخورد کند و به عنوان مثال با شوخی‌های مناسب، خنداندن مشتری به نوعی قلب او را به‌دست بیاورد و سپس یه سراغ فروش محصول یا خدمت خود برود.

راه ورود به قلب و ذهن مشتریان در شرایط فعلی از طریق ارتباط موثرتر در رفتار و گفتار یک فروشنده با مشتری که جزو وظایف فروشنده است، می‌گذرد.

2.ارتباطات فروش موثر

یکی از مهمترین اقداماتی که باعث افزایش فروش و تکرار خرید توسط مشتری در شرایط سخت اقتصادی می‌شود و همچنین جزو وظایف فروشنده می‌باشد ، این است که فروشنده بهانه‌هایی برای تماس بعدی با مشتریان ایجاد کند.

این بهانه‌ها می‌تواند شامل ارائه خدمات شخصی‌سازی شده به مشتری خارج از ساعات کاری، پیگیری وضعیت کیفی محصولات یا خدمات خود، ارائه پیشنهادات جدید و مقرون به‌صرفه و مواردی اینچنینی باشد که باعث می‌شود مشتری فروشنده و کسب‌وکار مربوطه را فراموش نکند و ضمن تکرار خرید، کسب‌وکار فوق را به دوستان و آشنایان خود نیز برای خرید معرفی کند.

همچنین یک فروشنده در شرایط فعلی می‌تواند با هماهنگی با مدیریت و واحد فروش طرح‌هایی در قالب تخفیف بیشتر در ازای معرفی مشتری جدید به مشتریان کنونی پیشنهاد دهد و از این طریق مشتریان بیشتری را به سمت کار‌وکسب مربوطه و فروش به آنها سوق دهد.

نکته مهم این است که فروشندگان در شرایط سخت اقتصادی باید به‌گونه‌ای با مشتری رفتار کنند که مشتری احساس کند که آن فروشنده در مرحله اول عضوی از خانواده و دوست او است و سپس نقش فروشندگی محصول یا خدمت خود را دارد. به عنوان مثال یک فروشنده می‌تواند با ارائه یک هدیه کوچک به مشتری هنگام شروع مذاکره، مشتریان را به سمت خود جهت خرید جذب کند.

3.مدیریت ذهن

در شرایط سخت اقتصادی فروشندگان با مشتری‌هایی مواجه می‌شوند که مدام از وضعیت آشفته و بی‌ثبات اقتصادی می‌نالند و به‌صورت مستمر در حال ارسال انرژی‌های منفی خود به فروشندگان هستند و همچنین فروشندگان هم دچار ترس‌هایی مانند جواب‌های منفی زیاد از سوی مشتری احتمالی، کاهش فروش، احتمال از دست‌دادن کار خود و …. هستند.

در این شرایط لازم است که فروشندگان و نیروهای فروش با طراحی برنامه انعطاف‌پذیر برای مذاکره با مشتریان، انجام چند دقیقه ورزش و مدیتیشن به‌صورت مستمر و روزانه، هماهنگی بیشتر با مدیران و همکاران فروش خود و مواردی اینچنینی جهت بازیابی فکری و روحی خود اقدام کنند و تا حد زیادی اجازه تاثیرگذاری شرایط و موارد مختلف بر روی ذهن و قلب خود را کاهش دهند.

با توجه به موارد گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که یک فروشنده در شرایط سخت اقتصادی باید بیشتر بر روی مدیریت خویشتن و بالابردن توان جسمی و روحی خود در مواجه با مشتریان و شرایط مختلف برآید و همواره با ایجاد ارتباطی موثر و شخصی‌سازی‌شده با مشتری در پی خشنودسازی مشتری و معرفی از سوی مشتری کنونی به مشتریان جدید برای مذاکره و ارائه محصولات و خدمات خود برآید.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی