آموزش کسب و کار

آموزش جدیدترین و کاربردی ترین نکات بازاریابی و فروش مدرن

آموزش کسب و کار

آموزش جدیدترین و کاربردی ترین نکات بازاریابی و فروش مدرن

ما در این بلاگ شما را با جدیدترین و کاربردی ترین نکات در حوزه کسب و کار آشنا خواهیم کرد و شما می توانید با اجرایی کردن راهکارها، کسب و کار خود را حفظ و توسعه دهید.

۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

رنگ ها نقش ویژه‌ای در تصمیم‌گیری و انتخاب کالاها و محصولات مورد نیاز ما ایفا می‌کنند. همه ما انسان‌ها به طور همزمان در حال استفاده از 2 نیمکره مغزمان برای زنده‌ماندن و بالابردن کیفیت زندگی‌مان هستیم.

یکی از مهمترین عواملی که باعث تحریک نیمکره راست مغزمان می‌شود دیدن رنگ‌ های مختلف است و احساسی که از آن رنگ در ما ناشی می‌شود می‌تواند باعث تصمیم‌گیری در ما شود.

یکی از مهمترین کاربرد رنگ‌ ها در بازاریابی و فروش است و یک کسب‌وکار (آنلاین یا آفلاین) باید با استفاده از رنگ‌ ها بتواند خریداران احتمالی را ترغیب به سپری کردن مدت زمان بیشتری در فروشگاه آنلاین یا فیزیکی کند که این خود باعث افزایش خرید توسط خریداران و همچنین تکرار خرید خواهد شد.

تحقیقات نشان داده است که افراد در طول 90 ثانیه از مشاهده اولیه، قضاوت ناخودآگاه درباره یک محیط یا محصول را انجام می‌دهند و بین 62 تا 90 درصد از این ارزیابی تنها بر اساس رنگ است. در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که باعث افزایش فروش یک کسب‌وکار با استفاده از رنگ‌ها خواهد شد:

1.انتخاب رنگ بر اساس بازارهدف

یکی از مهمترین کارهایی که یک کسب‌وکار در شروع کار خود چه به‌صورت آنلاین و چه به صورت فیزیکی باید انجام دهد، تحقیقات کامل درباره بازار هدف و رفتار مصرف‌کنندگان است.

یک کسب‌وکار باید اطلاعات دقیقی درباره سن، جنسیت، وضعیت فرهنگی، وضعیت اقتصادی، وضعیت درآمدی و … بازار هدف را با ذکر جزیئات داشته باشد و طبق تحلیل‌ها و بررسی‌های انجام شده رنگ مناسب و متناسب با بازارهدف را انتخاب کند.

به عنوان مثال اگر بازار هدف شما خانم‌های جوان هستند بهتر است از رنگ‌ های شاد و گرم مانند زرد، قرمز و یا ترکیبی از این رنگ‌ ها جهت جذب حداکثری آنها برای خرید بیشتر استفاده شود.

2.چیدمان رنگی محصولات

یکی از کارهایی که باعث جلب توجه و افزایش خرید می‌شود چیدمان محصولات با استفاده از رنگ‌ ها است. بدین صورت که فروشگاه خود را با 2 الی 3 رنگ تقسیم‌بندی کنید و محصولات مختلف خود را متناسب با بازارهدف و نقطه دید مشتری و همچنین تعیین اینکه تمایل به پرفروش‌شدن کدام‌ گروه از محصولات دارید، طبقه‌بندی کنید. به عنوان مثال اگر فروشنده محصولات کودکان هستید می‌توانید با استفاده از رنگ آبی و زرد یک چیدمان جذاب و قشنگ را طراحی و ایجاد کنید.

3. متمایزکردن محصولات خاص و ویژه با استفاده از رنگ‌ های متفاوت

یک کسب‌وکار برای جذب و فروش حداکثری نوع خاصی از محصولات باید آن محصول را در فروشگاه خود، چه آنلاین و چه فیزیکی با استفاده از رنگ‌ ها متمایز کند. برای این کار می‌تواند از رنگ‌ های گرم و تند مانند قرمز و یا سبز و رنگ‌های حاصل از ترکیب این دو رنگ جهت هشدار دادن به مشتری و تحریک آنها جهت انتخاب این محصول خاص استفاده کند.

به عنوان مثال یک فروشگاه آنلاین می‌تواند با قرار دادن رنگ قرمز بر روی دکمه خرید، فروش‌های بیشتری را تجربه کند. این رنگ‌ ها باید متناسب با بازار هدف و نوع صنعت مورد نظر انتخاب شود.

به‌طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که یک کسب‌وکار برای موفقیت در فروش باید برای هر محصول و تک تک نقاط فروشگاه خود برنامه‌هایی جهت رنگ‌ بندی و جذاب کردن محیط داخلی برای تحریک احساسات و خرید حداکثری خریداران احتمالی طراحی و اجرا کند.

  • خدامراد رستمی
  • ۰
  • ۰

فروش به خانم‌ها برای هر کسب‌وکاری حائز اهمیت است. دلیل آن را می‌توان نفوذ خانم‌ها بر روی تمامی اعضای خانواده، دوستان و جامعه برای خرید اشاره کرد.

در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که نسبت خانم‌ها به آقایان هر روز بیشتر می‌شود و با توجه به تاثیرگذاری فزاینده خانم‌ها در خانواده و جامعه بر روی رفتار خرید خودشان و بقیه کسانی که با آنها در ارتباط هستند، و همچنین حاکم بودن فضای فوق رقابتی در کسب‌وکارهای امروزی، فروش به خانم‌ها هر روز سخت و سخت‌تر می‌شود.

با توجه به فعال بودن نیمه راست ذهن اکثر خانم‌ها و حس ششم بالایی که دارند، یک فروشنده باید با آشنایی کامل به مباحث روانشناسی و توجه به جزئیات، با دقت کامل با خانم‌ها جهت فروش محصولات و خدمات ارتباط موثر برقرار کند. در ادامه به بررسی نکات مهم در فروش به خانم‌ها می‌پردازیم:

1.بالا بردن کیفیت تجربه مشتریان خانم

یک کسب‌‌وکار و یک فروشنده باید برای فروش به خانم‌ها تک تک جزیئات جهت تاثیرگذاری بیشتر روی خانم‌ها دقت کند، این تاثیرگذاری می‌تواند شامل چیدمان محصولات ، استفاده از رنگ‌های شاد و ویژه مخصوص خانم‌ها و تمام فعالیت‌هایی شود که باعث جلب نظر خانم‌ها و ایجاد یک حس خوب در آنها در اثر ارتباط با محصول، فروشنده و کسب‌وکار شود که این خود باعث خرید بیشتر توسط خانم‌ها و تکرار خرید توسط آنها و معرفی کسب‌وکار از سوی آنها به دیگران می‌شود.

به عنوان مثال یک کسب‌وکار می‌تواند با چیدمان خلاقانه و ارتباطات حین فروش موثر با خانم‌ها، باعث ایجاد تجربه لذت‌بخش در آنها شود که این خود باعث افزایش خرید خانم‌ها خواهد شد.

2.استفاده حداکثری از حواس پنج‌گانه در فروش به خانم‌ها

با توجه به فعال بودن نیمه‌راست ذهن اکثر خانم‌ها و شم هنری و احساسی که خانم‌ها دارا هستند، یک کسب‌وکار باید از حواس پنج‌گانه(دیداری، بویایی، لامسه، چشایی و شنیداری) نهایت استفاده را ببرد.

یک کسب‌وکار مبتی بر فضای فروشگاهی فیزیکی باید قادر به درگیر کردن حواس‌های مختلف مشتری در حین خرید کردن شود. این کار سبب افزایش زمان حضور مشتری در فروشگاه خواهد شد که باعث افزایش خرید و تکرار خرید توسط مشتری خانم خواهد شد.

به عنوان مثال یک کسب‌وکار فروشگاهی می‌تواند با چیدمان رنگی، استفاده از بوهای خوش، موسیقی‌های آرام و همچنین پذیرایی از مشتریان به آنها احساس خاص بودن و متفاوت بودن را انتقال دهد و فروش به خانم‌ها را افزایش دهد.

3.بسته‌بندی محصولات به شیوه جدید و خلاقانه

با توجه به فعال بودن نیمه‌راست ذهن اکثر خانم‌ها و شم هنری و احساسی که خانم‌ها دارا هستند، یک کسب‌وکار می‌تواند با طراحی بسته‌بندی‌های خلاقانه در قالب رنگ‌های متفاوت و حاوی محصولاتی که به نوعی با یکدیگر در ارتباط هستند، مشتریان خانم خود را تحریک و ترغیب به خرید کل بسته‌ پیشنهادی محصول کند.

طبق تحقیقات به‌دست آمده، ما انسان‌ها همواره تمایل به داشتن کامل محصولات مختلف داریم و این موضوع در خانم‌ها پررنگ‌تر است. به عنوان مثال یک کسب‌وکار در حوزه لوازم آرایشی می‌تواند با طراحی بسته‌بندی‌های خلاقانه و رنگی لاک‌ها و کرم‌های مخصوص خود، از آنها بیشتر به خانم‌ها بفروشد.

3.5. القای احساس آرامش و راحتی به خانم‌ها در خرید و استفاده از محصول

طبق تحقیقات به دست آمده با توجه به محدودیت زمانی که اکثر مشتریان با آن‌ها درگیر هستند، اکثر خانم‌ها به استفاده راحت و سریع از کالاها تمایل دارند و همواره فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهایی را انتخاب می‌کنند که این راحتی و آرامش را برای آنها به ارمغان بیاورد.

بدین منظور یک کسب‌وکار می‌تواند با طراحی و ایجاد برنامه‌های خدمات مشتریان و ارتباط با مشتریان به‌صورت آفلاین و آنلاین یک فضای راحت و آرامش‌بخش را برای مشتریان خانم جهت خرید و استفاده کردن از محصول به ارمغان بیاورد و فروش به خانم‌ها را افزایش دهد.

با توجه به موضوعاتی که گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که اکثر خانم‌ها از کسب‌وکارها و فروشگاه‌هایی خرید می‌کنند که علاوه بر کامل بودن سبد محصولات و خدماتشان، به آنها یک حس خوب بدهند و از ارتباط با آن کسب‌وکار احساس آرامش و متفاوت‌بودن کنند.

  • خدامراد رستمی
  • ۰
  • ۰

مرجوعی کالا برای هر کسب‌وکار و هر فروشنده می‌تواند احساس بدی ایجاد کند.

با این‌حال،اغلب فروشندگان و کسانی که در امر فروش حضوری فعالیت می­کنند همواره دغدغه­‌ی این را دارند که بعد از فروش کالا به مشتری احتمالی, بعد از چند ساعت و یا چند روز، مشتری قصد مرجوع‌کردن و یا تعویض محصول یا کالا در کمال نارضایتی را داشته باشد و نتیجه آن می­‌شود که هر دوطرف احساس بسیار بدی از داد و ستدی که انجام گرفته خواهند داشت.

درسال‌های گذشته و حتی در سالیان اخیر با وجود تغییرات گسترده­ای که در کسب و کارها و جابجایی قدرت از فروشنده به خربدار به وقوع پیوسته است، هنوز هم فروشندگان و فروشگاه­‌هایی هستند که با نصب تابلو یا دست نوشته‌ای با مضمون این جمله که “جنس فروخته شده, تعویض و پس گرفته نمی­‌شود” به استقبال مشتریان احتمالی می­روند و خود را از عواقب مرجوعی کالا رها می‌کنند و در مقابل، مشتری را در فشار درست انتخاب کردن قرار می­‌دهند و در خیلی از شرایط و مواقع مشتری بعد از خرید محصول و استفاده از آن احساس رضایت نمی­‌کند.

برای رفع این مسئله یک فروشنده حرفه‌­ای جهت افزایش کیفیت فروش خود و کاهش مرجوعی کالا توسط مشتری باید به 3 نکته زیر توجه کند و آن را هر روز در امر فروش عملی کند:

1.پرزنت صحیح محصول یا کالا

یک فروشنده حرفه‌­ای باید قبل از مرحله­‌ی فروش و ارتباط با خریداران احتمالی محصولات خود را با جزییات کامل بشناسد, به این معنا که نقاط قوت, نقاط ضعف و تمام نکاتی که ممکن است برای خریدار احتمالی جهت استفاده سود و زیان داشته باشد و همچنین افزایش کیفیت فروش خود تاثیر داشته باشد, اشراف کامل داشته باشد و در هنگام پرزنت محصول با استفاده از سوالات صحیح و بجا و مکالمه اثربخشی که با خریدار احتمالی دارد نیاز و خواسته واقعی او را استخراج کند و محصولی را به او جهت خرید پیشنهاد دهد که در سریعترین زمان ممکن با ویژگی‌هایی که مدنظر اوست نیاز و خواست‌ه­اش را برطرف کند.

با این کار مشتری به این قطعیت خواهد رسید که انتخاب درستی جهت خرید محصول داشته و فقط در موارد بسیار کمی مثل زدگی, پارگی و مواردی که در بسته بندی کالا ممکن است پیش آید قصد مرجوع کردن کالا را داشته باشد.

2.ارائه‌ کالا با قیمت­‌ها و کیفیت­‌های متفاوت

تقریبا همه ما انسان­ها علایق, سلیقه­‌ها و تفکرات خاصی جهت هزینه کردن در امر خرید یک کالا یا خدمتی را داریم, حال این را بسط دهید به عوامل داخلی و خارجی زیادی همچون کیفیت زندگی شخصی,کار روزانه,حقوقی که ماهیانه دریافت می­کنید و بسیاری از عوامل دیگر که در فرآیند خرید ما تاثیر بسزایی می‌گذارد.

یک فروشنده حرفه­‌ای همیشه و در همه حال باید سعی کند از یک کالا و یا گروه کالایی در مذاکره با مشتری احتمالی, چند نمونه با کیفیت­‌ها و قیمت­‌های مختلف ارائه دهد.

به این منظور یک فروشنده­ حرفه­‌ای می­تواند برای یک محصول خاص 3 گزینه مختلف جهت متقاعدسازی مشتری به­‌کار گیرد و در ابتدا از گزینه­ بهتر خود که می­تواند محصول یا کالا با کیفیت عالی و قیمت بالاتر باشد شروع کند و بعد کم کم به سمت کالاهای ارزان‌تر با کیفیت پایین­‌تر برود.

با این کار مشتری در کمال آرامش، انتخاب و عواقب احتمالی بعدی تصمیم خود را می­پذیرد و احتمال مرجوعی کالا را به نزدیک صفر کاهش می­‌دهد.

3.خدمات قبل, حین و بعد از فروش

شرکت­های ارائه دهنده کالا و همچنین فروشندگان و توزیع­‌کنندگان آن کالا باید روش‌­هایی را جهت آشنایی بیشتر محصولات و کالاهای خود به مشتری و همچنین اطلاعات کامل و جذاب به آنها جهت تطبیق نیازهای احتمالی­شان با آن کالا را داشته باشند.

یک فروشنده حرفه­‌ای می‌­تواند با استفاده از رسانه­‌های آنلاین مثل اینستاگرام, تلگرام, وب سایت و همچنین رسانه­های آفلاین یک سری اطلاعات مفید و کاربردی را درقالب ویدیو ، عکس و متن نوشتاری در مورد محصول به کسانی که شاید مشتری احتمالی او در آینده باشند آموزش دهد و اگر از مخاطبان کسی سوالی در این‌­باره داشت پاسخ کامل و جامع دهد.

به عنوان مثال فرض کنید شما فروشنده لوازم خانگی هستید, می­توانید به عنوان نمونه یک ویدیو چند دقیقه­‌ای از روش‌­هایی که باعث بالارفتن عمر موتور آبمیوه­‌گیری جهت خراب شدن می­شود تهیه کنید و آن را در معرض عموم قرار دهید, این کار دقیقا می­تواند یکی از کارهایی جهت خدمات قبل از فروش به مشتریان احتمالی باشد و مشتریان احتمالی را ترغیب کند که ازشما بخرند چون شما کاملا به محصول آشنا هستید و مطمئنا مشکلی در آینده برای آنها پیش نخواهد آمد.

حال بپردازیم به خدمات حین فروش که می­تواند از قبیل حمل رایگان, تحویل کالا در محل,شرایط پرداخت مختلف و پاسخ دادن به کلیه سوالات و یا حتی آموزش­‌های بیشتر حین خرید باشد.

یک فروشنده­‌ی حرفه­‌ای می­‌تواند با قراردادن خدمات پس از فروش همچون گارانتی تعویض, تعمیر و سرویس رایگان سالیانه و ماهانه از درصد ریسک خریدار احتمالی جهت خرید و یا حتی مرجوعی کالا بکاهد.

  • خدامراد رستمی