اعتراضات مشتری به قیمت ها جرو معمول ترین و بیشترین اعتراضات مشتری به یک کسب وکار و فروشنده به حساب می آید.
در شرایط سخت اقتصادی فعلی قیمتها دچار بیثباتی شدهاند و با افزایش مستمر قیمتها در بازه زمانی کوتاهمدت، اعتراض مشتریان و مصرفکنندگان هم افزایش یافته است و اکثر فروشندگان برای متقاعدسازی مشتریان در رابطه با قیمت با مشکلات زیادی مواجه هستند.
در ادامه به 3 راهکار کلیدی اشاره خواهیم کرد که هر فروشنده با اجرای آن میتواند اعتراضات قیمتی مشتری را کاهش دهد.
1.ارزشآفرینی با ارائه خدمات فراتر از انتظار مشتری
یکی از اقداماتی که هر فروشنده و هر کسبوکار برای جلب نظر مشتری و کاهش اعتراضات مشتری در رابطه با قیمت میتواند انجام دهد، ارائه خدماتی فراتر از انتظارات مشتری است.
خدمات فراتر از انتظار میتواند شامل پشتیبانیهای نامحدود از کالا، گارانتیهای ویژه، خدمات در محل مشتری، کارتهای تخفیف خرید از دیگر کسبوکارها و مواردی اینچنینی جهت خشنودی و رضایت مشتریان باشد.
نکته مهم در استفاده از این راهکار این است که مشتریان باید احساس کنند که همواره با خرید کالای مورد نظر، دریافتیهای آنان فراتر از مقدار پولی است که بابت آن کالا پرداخت کردهاند.
به عنوان مثال اگر شما فروشنده لوازم خانگی هستید میتوانید در کنار خرید یخچال فریزر توسط مشتریان به آنها خدمات پس از فروش نامحدود شامل تعمیرات احتمالی در مکان مشتری، چکاپ سالیانه، و یک کارت تخفیف چندصدهزارتومانی برای خرید بعدی مشتری به آنها ارائه دهید.
2.تمایز
یکی از راهکارهایی که باعث کاهش اعتراضات مشتری به قیمت می شود، تمرکز بر روی نقطه تمایز کسبوکار و بزرگنمایی آن است.
این کار باعث میشود تا در ذهن مشتری آن کالا یا خدمت دارای ارزش فراوانی شود و قیمت آن برای مشتریان قابل قبول باشد. این تمایز میتواند نحوه ارائه کالا یا خدمت، کیفیت کالا، خدمات فروش کالای مورد نظر و مواردی اینچنینی باشد.
به عنوان مثال اگر شما فروشنده پوشاک اسپرت مردانه هستید، میتوانید نقطه تمایز خود را طرحهای متفاوت و متمایز برای جوانان قرار دهید و آن را بزرگنمایی کنید.
3.ارائه بستهها و پکیجهای ویژه و کامل به جای ارائه تکی کالا
یکی از اقداماتی که باعث توجیه قیمت و متقاعدسازی سریع مشتریان میشود، طراحی و تهیه بستهبندیهای متفاوت، کامل و ویژه برای گروههای مختلف مشتریان است.
کسبوکارها میتوانند کالاهای مکمل را در یک بستهبندی ویژه در کنار هم با یک قیمت ویژه به مشتریان جهت خرید ارائه دهند. ارائه بسته و پکیج ویژه به مشتری باعث ارزشآفرینی در ذهن مشتری میشود و فرآیند خرید را در ذهن مشتری آسانتر میکند.
به عنوان مثال اگر شما یک فروشگاه سوپرمارکت دارید میتوانید برای وعده صبحانه یک پکیج ویژه و کامل شامل نان، کره، مربا در یک بستهبندی ویژه طراحی و آماده کنید و به مشتریان ارائه دهید.
پس بهصورت کلی روشهای زیادی جهت کاهش اعتراضات مشتری به قیمت وجود دارد که در این مقاله به 3 راهکار مهم که شامل: ارزشآفرینی با ارائه خدمات فراتر از انتظار مشتری، تمایز و ارائه بستهها و پکیجهای ویژه و کامل به جای ارائه تکی کالا بود پرداختیم.